Wednesday, December 14, 2011

WW : Love is Suck





p/s : dun luv me like a luv song....baby!

Sunday, December 4, 2011

Baik, Semakin Baik & Lebih Baik...!



caption : jom PUASA...!
(klik : utk perbesarkan imej )


Salam maal hijrah,

Kita tulis benda-benda yang baik, tak semestinya kita baik... TAPI,
sekurang-kurang kita tak tulis benda-benda yang tak baik kan???


Kita cakap benda yang baik, tak semestinya kita nie baik... TAPI,
sekurang-kurangnya kita tak cakap benda-benda tak baik kan???


Kita buat perkara baik, tak semestinya kita seorang yang baik... TAPI,
sekurang-kurangnya kita tak buat perkara yang tak baik kan???


NAMUN,
kalau kita cakap kita baik, CONFIRM kita bangga diri kan???
Lgpun, kita nie bukan BAGUS sangat...
TAPI,
Insya-Allah, kita akan berusaha dan menuju ke arah yang lebih BAIK...


Kepada semua,
Andai kita ingin menjadi lebih baik, jangan matikan perubahan disebabkan perlian mahupun cacian orang di sekeliling kita. Apabila terdetik hati kita nie untuk berubah, Allah sedang pandang kita dengan pandangan kasih sayang-Nya. Jangan kita sia-siakan...!






p/s : Selagi nafas boleh dihela, selagi itulah pintu taubat masih terbuka...
Insya-Allah...

Wednesday, November 23, 2011

AUMMMAN Harimau, Bola Sepak & Peribahasa





Salam kesukanan,
Malam tadi, temasya sukan SEA ke-26 telah pun melabuhkan tirainya. Tahniah juga pemain bola sepak Malaysia yang telah berjaya menidakkan penguasaan Indonesia pada pusingan akhir kelmarin. Kemenangan 4-3 menerusi sepakan penalti ke atas Indonesia setelah terikat 1-1 pada perlawaan penuh dan pada masa tambahan. Walaupun berdepan dengan tuan rumah, skuad Harimau Muda telah menunjukkan kesungguhan yang sangat baik.


Peribahasa Versi Bola Sepak
1. Stadium yang ditenang jangan disangka tiada mercun.

2. Di mana padang dipijak, di situ bola dikontrol.

3. Masuk stadium memekik, masuk padang menjerit.

4. Sedikit-sedikit kad kuning, lama-lama jadi kad merah.

5. Yang dikejar offside, yang dikendong out.

6. Hendak seribu gol, tak hendak seribu bolos.

7. Bagai pengadil lupakan wisel.

8. Alang-alang mengasari lawan, biar sampai dapat kad merah...!



"They don't respect you, they don't respect our flag, they dont respect our King and they don't respect your parents. If you allow this to happen, then you're cowards. You must teach them what Malaysian is all about,"
-Ong Kim Swee-



AUMMMMMM.....
Teruskanlah usaha yang baik...
Tahniah... Tahniah... Tahniah...!


Diharapkan agar semangat kesukanan yang diterapkan dalam kalangan pemain sama ada pemain Malaysia dan pemain Indonesia dapat menunjukkan keakraban antara kedua-dua belah negara. Perlawanan ini bukan bermaksud mewujudkan permusuhan tetapi untuk mengeratkan persahabatan antara kita semua.
Elakkan pertengkaran yang tidak berkesudahan...
Persahabatan Indo-Malay...
Ayuh bersatu...!



p/s : majulah sukan untuk negara!

Alhamdulillah.....


Saturday, November 19, 2011

Guru, Murid dan Kecemerlangan...?


caption : ketika sessi p&p

Salam 'alaik,
Cuti persekolahan sudah pun bermula. Tahniah jua kepada murid-murid Tahun 6 yang baru sahaja mengambil keputusan UPSR. Kepada yang kurang berjaya, anggaplah ianya sbagai satu permulaan awal bagi meneruskan kejayaan masa hadapan. Ingat:-

"kegagalan merupakan kajayaan yang tertangguh!"

Alhamdulillah, SK Seri Banai telah berjaya melahirkan seorang murid yang mendapat 5 A's. Berbanding rekod tahun sebelum ini, tiada seorang pun yang mendapat keputusan straight A's. Syabas!

Erm, apa kaitan aku dengan sekolah ini?
Haha...sebenarnya, aku pernah mengajar di sini. Walaupun tidak menyumbang banyak, namun, layanan yang diberikan menyebabkan aku merasakan seakan-akan aku juga sebahagian daripada sekolah ini. Bukan sahaja murid, keseluruhan warga SKSB.
Terima kasih, semua!

Mengajar di sekolah sama ada di bandar, luar bandar mahupun di pedalaman mempunyai pro dan kontranya yang tersendiri. Jika lihat trenda sekarang, kebanyakan sekolah yang berjaya rata-ratanya sekolah-sekolah di bandar. Memang tidak dinafikan, ada juga sekolah luar bandar yang berjaya tapi itu semua hanyalah sebilangan minoriti. Apatah lagi jika kita menerokai ke dalam sekolah-sekolah di pedalaman baik di semenanjung mahupun di Sabah dan Sarawak.


Sepanjang aku mengajar di SKSB ini, permasalahan yang dihadapi oleh sekolah ini adalah masalah mentaliti. Mentaliti ini saling berkaitan antara semua pihak baik dari pihak sekolah, murid dan juga masyarakat. Semangat belajar murid sangat rendah. Kebanyakan murid terdiri daripada keluarga yang berpendapatan rendah. Rata-rata ibu bapa mereka bekerja sebagai penoreh getah, pesawah padi, berniaga secara kecil-kecilan mahupun pekerja buruh kuari. Sememangnya, harapan ibu bapa mahukan anaknya berjaya. Namun, disebabkan faktor ekonomi keluarga, beberapa keperluan anak-anak tidak dapat dipenuhi.

Di samping itu, masalah dalaman keluarga juga mempengaruhi pencapaian murid. Hasil temu-bual para guru, perbualan bersama murid serta soal selidik maklumat murid mendapati murid yang berprestasi rendah merupakan murid yang mempunyai masalah keluarga di rumah. Kadangkala, masalah ini dianggap agak terpencil. Sekiranya, tiada tindakan yang sewajarnya diambil sudah pastilah masalah ini semakin parah.

"CIkgu... cikgu... dah lama mak ngan bapak saya bercerai. Sekarang ni, saya duk kat umah opah...."

"Hari itu, ibu saya lari ngan laki lain. Betul, tak tipu cikgu. Itu yang ayah saya bagitahu..."

"Dulu, saya duk ngan pak saya. La ni, saya duk ngan mak saya.... Baru tahun ni saya masuk sekolah..."


Kadang-kadang aku terfikir, "Aiks, ingatkan cerita dongeng jer. Rupa-rupanya berlaku gak kat dalam kalangan masyarakat kita nie." Bersyukur sangat aku berada dalam keluarga yang bahagia.."

Sebagai murid yang bersekolah, mereka seharusnya diberi pengetahuan dan kesedaran tetang tanggungjawabnya yang perlu dibereskan. Kesediaan ini akan membina keyakinan diri mereka untuk menghadapi alam persekolahan yang semakin mencabar. Sebaik-baiknya, kita semua perlu memberi peluang yang sewajarnya kepada mereka. Terdapat segelintir guru, yang mengabaikan murid-murid yang lemah ini. Sekiranya mereka tidak diberi peluang, bagaimana mereka mahu memajukan diri mereka? Siapa kita untuk menghalang mereka?

Wahai guru, berilah mereka peluang. Didiklah mereka dengan sebaiknya sebagaimana kita mendidik anak kita. Walau sehebat manapun guru itu, mereka tetap memerlukan guru lain untuk mengajar anak mereka. Jika kita mendidik murid-murid yang lemah ini hanya sekadar ala kadar, adakah anda mahu guru lain mengajar anak anda sebegitu?


video : persembahan koir aku... :)



p/s : sekadar suatu luahan seorang insan bergelar guru.

Wednesday, November 9, 2011

WW : Antara Nilai Politik Ataupun Agama?







p/s : persaudaraan seagama menjangkaui isu politik

Monday, November 7, 2011

Berapa Harga Blog Korang?




Salam 'alaik,
wah, nampaknya bulan November telahpun membuka tirainya...
bulan nie antara bulan tersibuk sepanjang tahun nie....

Antaranya;-
1) Sambutan raya aidiladha
(hehe, x de ler sibuk mana...tp memang meriah)

2) Kenduri kahwin abang aku
(mcm-mcm kena fikir, mcm aku plak yg kahwin....)

3) Yang terpenting, peperiksaan semester...
(apsal payah bebenor nak study nie...)

4) Kena kemas rumah sewa
(harap-harap kat Kedah nie x banjir seteruk tahun lepas...)

Tapi,
entri kali nie bukan nak bercerita pasal aku....
kali nie, aku nak berkongsi satu laman web yang menarik untuk korang...
rasanya ramai pun yang dah tau...
anggapler sekadar refresh balik apa yang korang dah tau...
Web ini dapat menilai harga domain korang.
Bukan tu jer, segala informasi berkaitan statistik pengunjung, kedudukan web korang dan beberapa maklumat yang berkaitan....

Cara penggunaan: Mudah jer....
1) masuk link ini [bizinformation]
2) taip jer url korang
3) klik value


caption : harga blog aku



caption : harga web-web termahal kat Malaysia




p/s : sape yang nak beli blog aku nie? haha....

Saturday, November 5, 2011

::selamat hari raya aidiladha bersama pilihan hati::





Dup... Dap...
ku lihat tubuhmu...
ku tarik rapat tubuhmu...
lalu ku tumbangkan tubuhmu...
dirimu seakan-akan meronta-ronta...
kemudian, aku mengusap tubuhmu agar dirimu lebih tenang...
pabila perasaan diriku dan dirimu telah menjadi satu...

Aku berteriak "Pak Aji, moh kita sembelih lembu nie...!"



Salam Aidiladha...!


(kenangan korban : rasanya lepas SPM dulu kut...)


Pulanglah ke kampung masing-masing...
Selagi anda berpeluang...
Jangan sampai di suatu saat...
Tiada lagi yang menanti kepulangan kalian...

Kesyukuran Dalam Pengorbanan...



الله أكبر .. الله أكبر .. الله أكبر .. لا إله إلا الله ، الله أكبر .. الله أكبر .. ولله الحمد




p/s : sejauh mana pengorbanan kita kepada ISLAM?

Friday, November 4, 2011

Coding@Facebook Salam Aidiladha




Salam Aidiladha,
Anda ada facebook?
Cuba korang taip kod di bawah nie kat status or kat komen...
Sesuatu yang menarik akan berlaku...

[copy and paste jer text ni]
@+[267642143271329:0]
@+[311722825508110:0]
@+[267061236669952:0]


p/s : sila buang simbol +

Wednesday, November 2, 2011

Sunday, October 30, 2011

Bongkar Rahsia : Sebaik-Baik Kejadian




Assalamualaikum,
Perhatian ....!
Adakah ANDA ingin saksikan makluk sebaik-baik kejadian?
Dalam entri kali ini, KITA akan membongkar satu rahsia.....
RAHSIA untuk melihat makhluk sebaik-baik kejadian.....

#3 langkah mudah :-
1) sila pejamkan mata anda... sucikan niat
2) sambil tu, sila berdiri di hadapan cermin
3) baca Bismillah dalam hati.... sambil buka mata anda...

Anda akan melihat makhluk sebaik-baik kejadian... :)
Makhluk ini juga Allah berfirman dalam surah at-Tin ayat ke-4



~selamat mencuba~




p/s : bersyukurlah dengan setiap sesuatu

Saturday, October 29, 2011

Segmen: HASRULHASSAN.COM Mencari Blog Baru


Salam semua,
sekadar menyertai segmen yg dibuat oleh antara otai-otai besar blogger....
sila beri tunjuk ajar....
:)

mungkin bagi sesape yg nak join segmen nie....
leh singgah [LINK]



p/s : dah lama x berblogging....

Friday, October 28, 2011

Pertandingan Nasyid @ Ipda



Kerjasama rakan serumah membuahkan hasil....
Syukur....Alhamdulillah...

*soriler audio kurang memuaskan....
terima kasih kepada hp Anwari

p/s : sekadar perkongsian kegembiraan.....

Monday, June 27, 2011

Adab Tidur



Salam 'alaik,

Tidur merupakan suatu keperluan manusia. Tidak lengkap rutin manusia itu tanpa tidur. Namun begitu, adalah lebih cantik lagi andai tidur kita ini dihiasi dengan adab tidur yang bersesuaian. Entri kali ini lebih berkisar kepada adab-adab tidur yang boleh kita amalkan.


1. Jangan Terlalu Kenyang—Mulai dari waktu mengadap hidangan makan malam. Jangan makan terlalu kenyang kerana perut yang penuh juga tidak elok untuk kesihatan. Perut yang kenyang akan menyebabkan cepat berasa mengantuk dan susah untuk bangun tidur.


2. Berwuduk—Gosoklah gigi selepas makan atau sebelum masuk tidur. Biasakan diri mengambil air sembahyang sebelum tidur kerana malaikat menyukai orang yang selalu berwuduk.


3. Mengingati Kesilapan—Sebelum meletakkan kepala ke tempat tidur, cuba ingat-ingatkan semula apa yang telah dilakukan sepanjang harian sejak awal pagi tadi. Kalau banyak perkara yang baik, berazamlah untuk terus mengekalkan perbuatan yang baik itu. Tetapi kalau banyak perkara yang tidak baik, berazamlah untuk tidak mengulangi lagi. Beristigfarlah memohon keampunan dari Allah.


4. Mahu Bangun Awal— Kalau masih ada waktu, luangkan sedikit masa membaca sebaris dua ayat-ayat Al-Quran. Atau memadai membaca surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas. Digalakkan membaca surah Al-Kausar sebanyak tiga kali sambil niatkan di dalam hati mahu bangun awal.


5. Membaca Doa— Sampai masa melelapkan mata, bacalah doa ini terlebih dahulu: Maksudnya: "Dengan namaMu ya Allah, aku hidup dan aku mati." Tidurlah dengan mengiring ke kanan dan seeloknya menghadapkan muka ke kiblat.


6. Bangun Pagi—Jika terjaga di tengah malam, ucapkanlah istigfar atau memuji kebesaran Allah. Setelah terjaga pada waktu paginya bacalah pula doa: Maksudnya: "Segala puji bagi Allah yang telah menghidupkan kami sesudah mematikan kami. Kepada-Nya kami akan dibangkitkan."


7. Niat Yang Baik– Tanamkan dalam hati untuk melakukan kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu atau lebih baik daripada semalam. Niat yang baik juga dinilai sebagai amal kebajikan di sisi Allah.



p/s : kemanisan sesuatu perbuatan akan bertambah manis jika disertai dengan adab-adabnya...

Tuesday, May 17, 2011

Selamat Hari Guru 2011




Salam buat teman seperjuangan...!

"Sgt mulia kerja kita... tapi kita sering dikata berkira...
Sibuknya kita... sering dikata tiada kerja...
Pntnya kita mndidik anak bangsa... sring disebut guru kini tersgtlh manja...
Tetapi kita ttp seorang guru yg setia...
Teruskanlah perjuangan yg mulia ini...
Ikhlaskanlah hati walau apa yg dikata...
Ingatlah bahawa keredhaan Ilahi itulah yg dicari & kekal abadi"

- luahan seorang guru -




*** Selamat Hari Guru***




p/s : teruskan mendidik dan memimpin...!

Saturday, May 14, 2011

Kerana Tabung Masjid




Kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi ke sebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma diedarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.

Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan ke dalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu.

Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu "Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".





p/s : rizal bukan nama sebenar...he3x

Monday, February 7, 2011

Kenaikan Cukai Perkhidmatan 6%



Salam 'alaik,
Sekadar suatu perkongsian. Ramai yang sedar dan ramai juga mungkin tidak sedar tentang kenaikan tarif cukai perkhidmatan yang dikuatkuasakan mulai 1 JANUARI 2011 yang lalu.
Kadar cukai perkhidmatan ini dinaikan daripada 5% kepada 6%.

ALASAN:
1. Bagi mengkaji semula kadar cukai perkhidmatan sedia ada.
2. Menjana hasil cukai tambahan untuk pembangunan negara.

Memang tidak dinafikan kerasionalan alasan tersebut. Namun begitu, kerajaan perlu prihatin kepada bebanan yang ditanggung oleh rakyat. Seharusnya, kerajaan perlu mencari jalan alternatif yang terbaik bagi menampung perbelanjaan dan bukannya menggunakan pendekatan menaikkan cukai perkhidmatan. Rentetan peristiwa ini sudah pasti akan merancakkan lagi kenaikan harga barangan yang lain.

Dalam suasana kenaikan harga barangan yang menjadi-jadi termasuklah kenaikan harga minyak yang diumumkan baru-baru ini sudah pasti hanya akan MEMBEBANKAN RAKYAT sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.

Diharapkan agar kenaikan kadar cukai perkhidmatan ini benar-benar BERBALOI kepada negara amnya mahupun kepada rakyat khususnya. Sememangnya, setiap perkara itu mempunyai PRO dan KONTRAnya yang tersendiri. Maka, terpulanglah kepada rakyat untuk menilainya.

Tepuk dada;
tanyalah minda...
tepuk dahi;
fikirlah sendiri...


Untuk kepastian, sila rujuk laman sesawang rasmi JKDM : [link]




p/s : sesungguhnya, setiap kesusahan itu pasti ada kesenangan...

Friday, February 4, 2011

Pantun Perayaan Malaysia : Tahun Baru Cina



Raya kita makan ketupat,
Raya cina dapat angpau;
Jangan suka mengumpat,
Nanti dapat dosa tau...!

Raya cina pakai cheongsam,
Raya kita pakai kebaya;
Jangan selalu muka masam,
Nanti orang tak suka kat kita...!




"GONG XI FA CAI!"


p/s : keharmonian dalam kehidupan...

Monday, January 31, 2011

Untaian Buat MESIR


Mesir,
Bila ada politik,
negara jadi kacau.
Rakyat tak tentu hala,
Jadi kacau bilau.
Mesir,
Bom sana sini,
Ada jeritan ada darah,
Tua muda kalut dan kusut,
Kanak-kanak cari ibu ayah.
Mesir,
aku aman di sini,
Doa sahaja kukirimkan ke sana,
moga kekacauan ini berakhir..
.




p/s : maher zain....
t/y : Syahrul Bariah Hamzah (moga dipermudah mengajar kelak....)