Thursday, December 31, 2009

Harapan Tahun 2010













Salam tahun baru masihi,
Erm, nampaknya nie mgkin entri aku yang terakhir buat tahun 2009...
Kali nie, perkataan yang kurang cuma skadar gambar-gambar aku sepanjang 2009.
Ha Ha.... Trigin gak aku nak bergambar nie...
Sekadar suatu perkongsian...
Jangan ler korang marah k!

Well, azam aku tahun 2010....
- x mau jadi skema
- x mau jadi malas
- x mau hantar assignment lambat
- x mau kahwin lambat
- x mau jadi jahat lagi
- x mau sakitkan orang
- x mau lawan mak ayah
- x mau makan asap
- x mau bangun lewat walaupun cuti
- x mau jadi gatal, miang or gedik
- x mau boros ngan elaun

Thursday, December 24, 2009

Perjumpaan Pelajar Alumni Saser 4th Batch 2009 ''THE OUTLAWS''




Salam 'alaik,
Erm, sekadar makluman kepada ex-student SASER 4th Batch...
Tak lama lagi kita akan adakan reunion...
Mgkin ramai yang dah tahu... Dan mungkin juga ada yang x tahu...
Basically, segala info pasal reunion korang boleh pi terus taip search key...

Perjumpaan Pelajar Alumni Saser 4th Batch 2009

(especially for those yang ada facebook)


A friendly reminder :
Hari : Ahad (27/12/09)
Lokasi : Depan pavilion yang kat main entrance tu
Waktu : 1.00pm

Remarks : Call Vege (Haafiz Nordin) kalau dah dekat sana dan utk memaklumkan dapat datang tak.. hope that you guys can make it.. Thanks a lot, bros.. :)
And msg ur h/p no. via FB eh,(kalau tak menyusahkan, utk senang dicontact..)
Thanks again, harap dapat jumpa nanti.. :)

no galie is nizam : 012-6641464
no haafiz aka vege : 016-2312993 & 013-6044253


p/s : batch kita nie ada 222...
Tp, 124 orang jer ada FB... Ramai lg yg x de fb nie...

Friday, December 18, 2009

Bola Sepak VS 1431H


"Memantapkan Ukuwah, Memperkasakan Ummah"

Salam Hijrah...!
Selamat menyambut tahun baru 1431 H....
Tidak dilupakan juga kejayaan pasukan bola sepak Malaysia yang berjaya menewaskan pasukan Vietnam dalam merebut kemarau emas dalam tempoh 20 tahun. Kali terakhir Malaysia menang emas pada tahun 1989 sewaktu Sukan Sea di Kuala Lumpur. Pergghh, masa tu aku baru jer nak dilahirkan... haha. X kan ler nk tunggu aku smpai umur 20 tahun, beb!
Tahniah kepada pasukan Malaysia...!

Namun,
mungkin ramai juga yang hampir-hampir terlupa tentang kedatangan tahun baru Islam. Ataupun, mungkin buat-buat lupa. Masing-masing berbelah bagi sama ada nak tengok bola ataupun nak pi sertai bacaan doa. Yang paling menyedihkan ada gak yang hampir-hampir langsung tak solat maghrib. Ish, apa kesss?? Bola punya pasal, rosak akidah sebelanga...
X reti aku nak ulas... so, lu pikir ar sendiri...!




selingan :-

-----------------------------------------------------------------------------

Lebih 3,000 Sertai Bacaan Yasin Dan Doa Maal Hijrah Di Masjid Negara

KUALA LUMPUR, 17 Dis (Bernama) -- Lebih 3,000 umat Islam di sekitar ibu negara malam ini menyertai majlis bacaan Yasin dan doa selamat di Masjid Negara sempena Maal Hijrah 1431 yang akan disambut esok.

Majlis yang dipimpin oleh Imam Besar Masjid Negara Tan Sri Syaikh Ismail Muhammad al-Hafiz itu turut dihadiri bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom dan isteri Datin Fatmawati Saidin.

Majlis itu dimulakan dengan bacaan doa akhir tahun 1430 Hijrah dan doa awal tahun 1431 Hijrah, solat Maghrib dan dikuti bacaan Yasin, tahlil dan doa selamat.

Terdahulu, hadirin mengikuti forum khas Maal Hijrah bertajuk 'Memantapkan Ukhuwah, Memperkasakan Ummah' yang dipengerusikan oleh penceramah bebas Dr Ridhuan Tee Abdullah.

Sambutan peringkat kebangsaan Maal Hijrah 1431 yang bertema "Memantapkan Ukhuwah, Memperkasakan Ummah" akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) esok yang dijadual dirasmikan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Almarhum Sultan Badlishah. - BERNAMA

(berapa ribu plak yg ada kat kedai mamak tgk bola...?)

p/s : logo di atas nie aku ambik dari Simposium Maal Hijrah 1431
(Balai Islam Kolej Kediaman Pertama Universiti Malaya)

Sunday, October 18, 2009

Ranking Website Korang?


Salam 'alaik,
nmpknya, kita dh menghampiri detik-detik terakhir bulan Syawal...
tahniah ler sape yg smpt berpose enam...
kalau x sempat, moga2 dpt dilaksanakn thn yg mendatang...

erm, dah lama agaknya x update blog nie...
bukan per, sibuk sikit ngan assignment nie...
bulan dpn dah nk exam plak...
korang semua, doakan aku k!
erm, moga-moga korang semua dipermudahkan segala urusan...

Kali nie,
skadar nak berkongsi sedikit website yg mungkin berguna buat korang...
mungkin ramai yang dah tahu...
anggaplah sekdar refresh otak korang...

Camne korang nak tgk rank utk site korang?
erm, website nie boleh tunjukkan kat korang ttg kedudukan rank korang...
bukan tu jer...
korang boleh tau pasal bil traffik, bil pelawat, biler korang buat site korang..dll lg
rank utk setiap negara pun ada gak...

ada masa, korang pi ler lawat....

www.alexa.com



list kat bawah nie antara top 20 website yg pling byk dikunjungi:-
  1. Google

    google.com

    Enables users to search the Web, Usenet, and images. Features include PageRank, caching and translation of results, and an option to find similar pages. The company's focus is developing search technology.


  2. Facebook

    facebook.com

    A social utility that connects people, to keep up with friends, upload photos, share links and videos.


  3. Yahoo!

    yahoo.com

    Personalized content and search options. Chatrooms, free e-mail, clubs, and pager.


  4. YouTube

    youtube.com

    YouTube is a way to get your videos to the people who matter to you. Upload, tag and share your videos worldwide!


  5. Windows Live

    live.com

    Search engine from Microsoft.


  6. Wikipedia

    wikipedia.org

    An online collaborative encyclopedia.


  7. Blogger.com

    blogger.com

    Free, automated weblog publishing tool that sends updates to a site via FTP.


  8. Microsoft Network (MSN)

    msn.com

    Dialup access and content provider.


  9. Baidu.com

    baidu.com

    The leading Chinese language search engine, provides "simple and reliable" search experience, strong in Chinese language and multi-media content including MP3 music and movies, the first to offer WAP and PDA-based mobile search in China.


  10. Yahoo!カテゴリ

    yahoo.co.jp

    有料審査制のディレクトリ。ウェブサービスの形でAPIを公開。


  11. Myspace

    myspace.com

    Social Networking Site.


  12. Google India

    google.co.in

    Indian version of this popular search engine. Search the whole web or only webpages from India. Interfaces offered in English, Hindi, Bengali, Telugu, Marathi and Tamil.


  13. Twitter

    twitter.com

    Social networking and microblogging service utilising instant messaging, SMS or a web interface.


  14. Google

    google.de

    Suche im gesamten Web, in deutschsprachigen sowie in deutschen Seiten. Zusätzlich ist eine Bildersuche, eine Newsarchiv-Suche (ehemals dejanews) sowie ein Katalog vorhanden.


  15. Microsoft Corporation

    microsoft.com

    Main site for product information, support, and news.


  16. QQ.COM

    qq.com

    中国最大的门户网站,提供即时通讯、新闻资讯、网络游戏以及在线拍卖业务,


  17. WordPress.com

    wordpress.com

    Free blogs managed by the developers of the WordPress software. Includes custom design templates, integrated statistics, automatic spam protection and other features.


  18. RapidShare

    rapidshare.com

    Users can upload up to 100 meg files for sharing. Provides downloads of 100 megs per hour on the free service. Premium service also available.


  19. Google UK

    google.co.uk

    The local version of this pre-eminent search engine, offering UK-specific pages as well as world results.

Wednesday, September 23, 2009

PaNTuN RaYo MaLaYSiA...


Kelantan...

Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
Kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita


Terengganu...

Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile


Pahang...

Sepadan Pahang ada kasino
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin


Johor...

Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite tak suke
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie


Melaka...

Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok


N. Sembilan...

Masak lomak cili api
Campo dongan! daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri

(org kolumpo jgn kocik ati!!)


Selangor/K.Lumpur. ..


Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu


Perak...

Gulai tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupai
Pandu hemat ingat kampong
Asal teman selamat sampai


Kedah...

Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau


Penang...

Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepas raya usah dok triak
Kalu ceti mai ikut dapoq


Perlis...

Padang besaq kecik aja
Tempat siam lalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang



Salam lebaran,
Ahlan wasahlan wa marhaban bikum, kullu 'am wa antum bikhair
Sekadar ucapan raya buat semua...
Moga-moga lebaran ini membawa suatu rentetan tarbiah dari Ramadan yang lalu...
Sambutlah kemenangan ini dengan kesyukuran...

Atas dasar persaudaraan...
Kunjung-mengunjung amalan bersama...
Sambungkanlah ikatan ukhwah sesama ummah...
Bermaafan walau di mana...
Agar pemusuhan dapat dihindari
Seribu kemaafan dipohon atas kekhilafan diri...

SALAM AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN...!

Saturday, September 12, 2009

Malam Al-Qadar... Suatu PEMBURUAN...!


Salam Ramadhan al-Mubarak,
Erm, malam Al-Qadar...
adakah suatu penantian atau pemburuan?

ANDAI ianya suatu penantian,
sudah pastilah kita hanya perlu menunggu jer...

Namun, andai malam itu suatu pemburuan...
maka, sudah pastilah kita akan memburunya...
dan sememangnya ianya merupakan malam pemburuan...
bahkan lebih baik lagi daripada 1000 bulan...!

p/s : terima kasih kpd yg menyedarkan aku melalui penggunaan "perkataan" tersebut...

terjemahan surah lailatur qadr...

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!”
(Qur’an, Al-Qadr 97: 1-5)



4 SEBAB DISEMBUNYIKAN MALAM AL-QADAR
Menurut Imam al-Razi seorang penafsir terkenal telah menulis mengenai sebab Allah menyembunyikan malam al-qadar daripada pengetahuan kita iaitu sebagaimana berikut :

Pertama :
Allah menyembunyikan malam al-qadar sebagaimana Dia menyembunyikan seluruh rahsia sesuatu yang lain seperti Dia menyembunyikan keredhaanNya dalam ketaatan seseorang hamba sehingga menimbulkan kegemaran dalam melakukan semua ketaatan kepada Allah. Allah juga menyembunyikan saat-saat diperkenankan doa agar setiap pemohon bersungguh-sungguh setiap kali berdoa. Begitulah juga Dia menyembunyikan malam al-qadar agar umat Islam dapat membesarkan kesemua malam bulan Ramadhan tanpa memilih malam tertentu sahaja.

Kedua :
Jika diberitahu secara jelas tentang malam al-Qadar maka ditakuti manusia yang tahu tentang kedatangan malam tersebut tetapi dia tidak berusaha untuk merebutnya dengan amal ibadat atau pun dia melakukan maksiat. Ini akan menyebabkan dia terjerumus ke lembah kecelakaan dalam keadaan dia tahu dan ingatlah bahawa berbuat maksiat atau tidak bersungguh dalam melakukan ibadat dalam keadaan kita tahu ia merupakan malam yang mempunyai kelebihan yang besar adalah lebih berat dosanya daripada kita tidak mengetahuinya. Oleh itu dirahsiakan malam al-qadar.

Ketiga :
Supaya seseorang mukallaf itu bersungguh-sungguh berusaha mencari malam al-qadar sehingga dia mampu memperbanyakkan ibadat lalu dia mempeolehi pahala daripada kesungguhannya itu.

Keempat :
Seseorang yang meyakini akan datangnya malam al-qadar maka dia akan bersungguh-sungguh mencarinya pada keseluruhan malam Ramadhan dengan harapan akan berkebetulan dengan malam al-qadar. Allah akan bermegah dengan usahanya ini dengan menyatakan kepada para malaikat bahawa inilah manusia yang pernah kamu katakan bahawa mereka akan melakukan kerosakan dan pertumpahan darah di bumi sedangkan apa yang kamu lihat ialah mereka merupakan makhluk yang kuat beribadat


Rujukan
1. Al-Quran al-Karim
2. ad-Durrul al-Manthur fi al-Tafsir al-Ma’thur, Imam Sayuti, Darul Fikr


Tanda malam qadar ialah :
1) Malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;
2) Siangnya cahaya matahari warnanya pucat;
3) Pada malam itu malaikat jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.

Tuesday, August 18, 2009

What are you "DYING" for..?


Salam 'alaik...
just a simple word...."dying"
what does that word reflect to us...?
maybe, it brings luck
or
it might be bad...
Hence, what are you dying for life?

erm,
give me a break, dude!

First, I was dying to finish my high school & start my college
Then, I was dying to finish my college & start working
Next, I was dying to marry & have children
But then, I was dying to retire...
And now, I am dying.....
And suddenly, I realised...
I forgot to LIVE..

PLEASE, don't let this happen to you
Appreciate your current situation & enjoy each day

.......an old friend





p/s : Ingat 5 perkara.... sebelum 5 perkara...!
(sajer nk cuba entri bi)

Monday, July 20, 2009

Ultraman & Guru Malaysia...?


Salam 'alaik,
erm, agak lama x update blog nie...
mungkin sibuk ngan hal-hal keduniaan...
kekadang macam nak delete jer akaun blog aku nie...
bukan per, aku nie kekadang semangat nak berblog...
kekadang plak ...er, x tau ler...
lgpun, ada lg ker yg baca blog aku nie...(haha, pasrah jer...)

Diam x diam dah sebulan aku masuk sem baru nie....
intake junior baru jer lps seminggu...
jd, kepada junior-junior baru nie...
ucapan "slmt dtg" drpd senior korang nie.... (baiknyer aku..haha..)

Dah abih mukadimah, entri kali nie...
aku masukkan sebuah video berkaitan ultraman & guru...
ada kaitan ker??
apa pendapat korang semua....?
sekadar untuk berhibur...




p/s : psssst, aku nie bakal guru gak. X tau ler perasaan aku camne...?

Wednesday, June 17, 2009

Rokok & Surah Yasin



Salam 'alaik.
mungkin ramai yang sudah melihat video ini di Youtube
sekadar berkongsi...

kalaulah perkara ini benar-benar berlaku....

Monday, June 8, 2009

Pabila Ustaz berbuat salah.....



Salam alaik,

Erm, rasanya ramai yang sedia maklum tentang gosip seorang pendakwah popular. Aku di sini bukanlah ingin menyebar gosip mahupun fitnah hatta menjadi pengadu domba. Sekadar ingin berkongsi rasa. Ambil yang manis, ludah yang pahit.


Personaliti yang aku maksudkan di sini merupakan seorang ustaz yang popular melalui program-program dakwah yang agak santai dan mudah di fahami oleh segenap lapisan masyarakat menjangkau batasan usia tua mahupun yang muda. Ustaz ini agak “selambe” sehinggakan lebih dikenali dengan panggilan “Ustaz Rock”. Mungkin gelaran ini diberikan atas dasar penglibatannya dalam arena muzik rock dalam era 80-an. Jadi, tentu ramai yang sudah dapat meneka gerangan personaliti ini.


Penglibatan ustaz ini dalam pelbagai program dakwah bukanlah seperti program-program dakwah yang biasa. Malah, menampilkan kelainan yang tersendiri di setiap programnya seperti sitkom remaja yang menyelitkan unsur-unsur nasihat didasari dengan hujah-hujah al-Quran serta hadis. Selain itu, penggubahan lagu yang mengikut trenda terkini telah berjaya memikat anak-anak muda kini. Bukan itu sahaja, tidak lekang ceramah beliau tanpa nyanyian lagu yang berunsur dakwah. Maka, berhasillah pendekatan berdakwah melalui hiburan.


Akan tetapi, agak terkilan rasanya dengan liputan yang sewajarnya terhadap usaha dakwah beliau. Di sebalik menjalankan usaha dakwah ini, tiada satu liputan khusus pun yang dibuat terhadapnya. Baik dari media cetak mahupun media elektronik sekalipun. Umpamanya, meletakkan di dada akhbar jauh sekali bahkan program-program dakwahnya pun tidak diberi liputan yang sewajarnya. Namun, sebaik sahaja ustaz ini membuat suatu kesilapan, pihak media terus-terusan berlumba cuba memberikan liputan yang sangat meluas. Terus sahaja berita ini diletakkan di muka hadapan akhbar begitu juga media elektronik yang berulang kali menyajikan keaiban individu tersebut. Sehinggakan terdapat program tv wanita yang mewancara sebelah pihak sahaja tanpa mendapatkan jawapan ustaz itu sendiri. Mungkin ramai yang pernah menontonnya.


Adakah orang bergelar ”ustaz” ini tidak akan dan tidak boleh melakukan kesilapan?

Perlukah keaibannya diwar-warkan kepada seluruh rakyat Malaysia?


Natijahnya, pelbagai persepsi serta tanggapan negatif masyarakat dapat dilihat. Masyarakat mula memperlekehkan dakwahnya. Maka, dakwahnya sukar lagi untuk diterima. Sesungguhya, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Kita sememangnya tidak dianjurkan mengaibkan apatah lagi memperlekehkan orang lain. Cukuplah kita membenci perangai buruk yang ada pada diri seseorang individu tetapi bukan pada diri individu tersebut.


Namun, layakkah kita meletakkan sesorang yang bukan pada tempatnya?

Ambillah rasionalnya permasalahan ini.

Tepuk dada, tanyalah minda

Tepuk dahi, fikirlah sendiri…


p/s : sekadar suatu perkongsian

Wednesday, June 3, 2009

Maksud Allah... Siapa yang tahu?


Salam 'alaik,
Suatu perkongsian yang dapat dijadikan sandaran kepada kita.
Moga-moga kita mengambil iktibar melalui perkongsian ini.

Di suatu zaman, ada seorang raja yang amat zalim. Hampir keseluruhan rakyat pernah merasakan kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan. Di bawah ancaman pedang, mereka dipaksa untuk menyembuhkan baginda. Namun, tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkan baginda.

Hingga akhirnya ada seorang rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya akan dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang ketika ini bukanlah musimnya untuk ikan itu muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar perkhabaran ini. Meskipun raja menyedari bahwa saat itu bukanlah musim ikan itu untuk muncul ke permukaan, namun dititahkan juga seluruh rakyatnya untuk mencari ikan tersebut. Aneh bin ajaib. Walaupun bukan musimnya, temyata ikan itu tersangat mudahlah untuk ditemukan. Maka, sembuhlah raja yang zalim itu daripada penyakitnya.

Di lain waktu dan di lain tempat, terdapatnya seorang raja yang amat terkenal akan kebijaksanaannya. Baginda sangat dikasihi rakyatnya. Pada suatu ketika, raja yang bijaksana tersebut gering. Ternyata kesimpulan para tabib sama, iaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang pada ketika ini sangat mudah didapati di permukaan laut. Lantaran itu, mereka sangat optimis bahawa raja mereka akan segera pulih seperti sediakala.

Namun, ternyata tanggapan mereka meleset. Ikan-ikan yang seharusnya mudah dijumpai di permukaan laut tiada satu pun yang tertangkap. Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para ahli selamnya, tetap saja ikan itu tidak berhasil ditemukan. Sehingga akhirnya, raja yang bijaksana itu pun mangkat.

Dikisahkan para malaikat pun kebingungan dengan kejadian itu. Akhirnya mereka menghadap Tuhan dan bertanya, "Ya Tuhan kami, apa sebabnya Engkau mengirim ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat, sementara pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?"

Tuhan pun berfirman, "Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat suatu kebaikan. Lantaran itu, Aku membalas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang menghadap-Ku, tidak ada lagi kebaikan sedikitpun yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan ia pada neraka yang paling bawah!"

"Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku. Lantaran itu, Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya, kerana hukuman atas dosanya telah Kutunaikan seluruhnya di dunia!"


Kita dapat mengambil beberapa pengajaran daripada kisah ini.

Pengajaran pertama:
Ada kesalahan yang hukumannya langsung ditunaikan Allah di dunia
ini juga, sehingga dengan demikian di akhirat nanti dosa itu tidak
diperhitungkan-Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita
apabila sedang tertimpa musibah.

Pengajaran kedua:
Apabila kita tidak pernah tertimpa musibah, jangan terleka. Barangkali Allah menghabiskan tabungan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrowi.

Pengajaran ketiga:
Musibah yang menimpa seseorang belum tentu kerana orang itu telah berbuat sebarang kesalahan begitu juga sebaliknya. Keyakinan ini akan dapat mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk menyalahkannya, justeru yang timbul adalah keinginan
untuk membantu meringankan penderitaannya.

Pengajaran keempat:
Siapa yang tahu maksud Allah?

Wallahua'lam...



p/s : sekadar suatu perkongsian

Friday, May 29, 2009

TMC, KTM vs SASER


Salam 'alaik,

Sekolah SASER telah mengalami beberapa perubahan yang agak drastik berbanding waktu mula-mula sekolah ini diwujudkan. Walaupun bangunan sekolah ini merupakan peninggalan sekolah SDAR, namun sememangnya ia tidak mematahkan semangat kami untuk terus menimba ilmu di sana. Banyak perkhabaran yang kurang enak mengenai sekolah kami yang kononnya bangunan antik, bangunan berhantu, perkhuburan lama dan macam-macam lagi. Entah dari mana kewujudan cerita tersebut. Natijahnya, sekolah tersebut tetap gah melahirkan putera-putera harapan.

Sekolah SASER sedang menuju ke arah pembangunan yang sangat pesat dengan terbinanya beberapa kemudahan yang baru seperti surau, pusat ko-k, bangunan pentadbiran 4 tingkat dan banyak lagi perkembangan yang dijalankan. Jauh berbeza dengan zaman kita yang agak sederhana. Itu apa yang dimaklumkan oleh salah seorang senior batch 1 (Pioneer).

Namun, itu bukanlah suatu persoalan yang menjadi isu berbangkit. Akan tetapi, persoalan mula timbul mengenai penggunaan nama baru untuk sekolah. Mungkin kebanyakan bekas pelajar sekolah telah sedia maklum yang sekolah SASER akan diberi nafas baru dengan penjenamaan semula sekolah. Namun, rata-rata warga SASER termasuklah pelajar mahupun guru tidak berpuas hati dengan proses penjenamaan tersebut.

Dimaklumkan bahawa Pengarah PPD telah mengeluarkan arahan bertulis kepada pengetua sekolah untuk tindakan selanjutnya. Penguatkuasaan pertukaran nama ini dikatakan berkuatkuasa dalam tempoh setahun. Malangnya, generasi terakhir yang akan memikul cabaran SASER akan diakhiri pada generasi ke-7.

Mengapa Saser pula yang dipilih untuk menukar nama?
Difahamkan bahawa peringkat PPD ingin menamakan sekolah bersempena nama yang Di-Pertuan N9. Pada hemat saya, SBP yang baru sepatutnya perlu diberikan nama ini tetapi difahamkan yang PPD hanya mahukan sekolah yang konsisten prestasinya.

Walau bagaimanapun, sememangnya isu hangat ini hanyalah di antara para pelajar SASER itu sendiri (iaitu bermula dari batch 1 hingga batch terkini). Kita sedia maklum pandangan para guru senior akan tetapi adalah lebih baik kita memelihara periuk nasi mereka memandangkan mereka berada di bawah bidang kuasa Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan. Andai mereka tidak bersetuju sekalipun, mereka terpaksa akur dengan orang atasan. Adakah semata-mata disebabkan isu ini menyebabkan guru-guru kita terpaksa ditukarkan ke sekolah lain atau mungkin juga dikenakan tindakan tatatertib?

Tunku Mukhriz College = TMC
Kolej Tunku Mukhriz = KTC
Sains Seremban = SASER
Adakah moto sekolah akan ditukar?
Adakah lagu sekolah akan ditukar?
Tunggu dan lihat.......


Sebelum ini juga, SBPI Mersing turut telah ditukarkan kepada
Sekolah Menengah Sains Sultan Iskandar


sekadar suatu perkongsian warga SASER.
Diharapkan agar ALUMNI SASER dapat merungkai permasalahan ini.
maklumat lanjut :-
http://groups.yahoo.com/group/saser_alumni
http://saserdendron.blogspot.com
moga-moga dipermudah....


p/s : penulisan yang agak skema ... adoi!

Sunday, May 17, 2009

ExaM FeVeR...



Salam 'alaik,
Buat masa nie, aku agak busy ngan preparation utk exam...
Jd, skrng nie kena jd skema skit...
X dpt nak update blog...
Mudah-mudahan kita semua dipermudahkan atas semua ujian...

sekadar renungan....

kadang-kadang tue Allah bagi kita ujian,
bukan untuk lihat hamba-Nya dlm kesusahan...

kadang-kadang tue Allah bagi kita kesakitan,
bukan untuk lihat hamba-Nya dlm penderitaan...

kadang kadang tue Allah bagi kita kelebihan,
bukan utk kita menunjuk-nunjuk...

kadang-kadang tue Allah bg kita kekurangan,
bukan untuk kita meratapinya...

kadang-kadang tue Allah bg kita dugaan,
bukan utk kita bersedih...
tetapi ingatlah SEMUA YG BERLAKU ADA HIKMAHNHA....


p/s : gambar kat atas nie, waktu aku kat bilik study... Dah x de kojer, pening ckit.

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu




Salam 'alaik...
Selamat hari ibu...wahai ibuku!
Serba salah rasanya utk menulis...
Bagaikan
x de benda yang perlu dinukilkan...
x de suara utk mengungkapkannya...
x de deria yang membolehkan utk dirasa...

Apa yang hebat sgt...?
Apa yang perlu dibanggakan...?
Apa lagi yang perlu dinukilkan...?

Tiada perbandingan...noktah!
Engkau sgt sempurna untukku....Teramat sempurna...
Cuma adakah aku seorang anak yang sempurna untukmu....?

Terima kasih...
Halalkan...
Maafkan aku atas segalanya... Oh, ibuku...

Wednesday, May 6, 2009

Konvensyen "Berakhirnya Agenda Zionis"


-klik pada imej untuk paparan yang lebih besar-



keterangan lanjut :-
www.kbaz.net



p/s : tanggungjawab BERSAMA...

Sunday, May 3, 2009

Jawatankuasa Perwakilan Pelajar IPGM Kampus Darulaman Sesi 2009/2010


Salam ukwah,
Syabas atas lantikan tersebut....
Berikut merupakan senarai lengkap lantikan JPP mengikut bidang tugas:-

MUHAMMAD SOLEHUDDIN B ABDUL RONI
(YANG DIPERTUA)

SYED YUSRI B. SYED ISA
(NAIB YANG DIPERTUA 1)
MOHD SHAFIZAN B OMAR
(NAIB YANG DIPERTUA 2)

NAJIBAH BT UMORUDDIN
(SETIAUSAHA)
NURLIAYANA BT ABD MAHAT
(NAIB SETIAUSAHA)

FATIMAH BT. MOHAMED NORANI
(BENDAHARI)
MUSFIRAH BT AL-MUBARAK
(NAIB BENDAHARI)

MUHAMMAD AIZZAD B AMIRUDIN
(B. KEROHANIAN & PEMBANGUNAN SAHSIAH)
NURUL NAJAH BT YUSUF
(B. KEROHANIAN & PEMBANGUNAN SAHSIAH)

NORDINI ADIBAH BAKHTIAR BT YUSOFF
(B. HELWANI)
SU’AIDAH BT SAMSUDIN
(B. HELWANI)

SHAIDATUL HUDA BT RADUAN
(B. KEBAJIKAN & KAUNSELING)
NURULAIN FAZILAH BT MOHD SAID
(B. KEBAJIKAN & KAUNSELING)

MOHD ASRUDY B SAFIAN
(B. PERHUBUNGAN, DOMESTIK & ANTARABANGSA)
NOOR FAIZATUL AIN BT MOHD ROSLI
(B. PERHUBUNGAN, DOMESTIK & ANTARABANGSA)

MOHD IKRAM SHAFIQ B ROHADI
(B. SUKAN & REKREASI)
AB RAHMAN B RAHIM
(B. SUKAN & REKREASI)

MOHD NOR SYAFIQ B. ABD AZIZ
(B. WARISAN)
NURUL SHUHADA AHMAD SAFIAN
(B. WARISAN)

NUR HANIS HAFIZA BT ABU HASSAN
(B. AKADEMIK)
NADIAH BT ABU BAKAR
(B. AKADEMIK)

MUHAMMAD MUIZZUDDIN B MAHBUT
(B. ICT & PENERBITAN)
DALILA BT MOHD NOOR
(B. ICT & PENERBITAN)

MOHAMMAD SYAFIQ B ABD RAHMAN
(B. KOLEJ KEDIAMAN)
AZLINI BT LAMRI
(B. KOLEJ KEDIAMAN)


p/s : Diharapkan agar JPP kali ini dapat memberi perubahan yang bermakna sepanjang perkhidmatan mereka. Bersama kita menjalankan tanggungjawab....!

Tuesday, April 21, 2009

Jernih VS Keruh...?


Salam 'alaik
kepada yg berkenaan...

Tapi suka aku nak mencelah sikit..

apa yang haram tetap haram, apa yang halal tetap halal....

kejayaan manusia terletak pada agama..
jgnlah kita nk membelakangkan mahupn persoalkan...
agama x bleh di asingkan...
agama yg memberi panduan kepada kita...

Aku tgk ruangan nih ada yg "condemn",ada yg nasihat...
nie merupakan suatu perkongsian ... betul x ?
mungkin yang menyokong tu ada kaitan kut...??
di smping memberi kesedaran...

Kta msg2 muslim watpa nk btegang leher lgpn Allah x ska org yg mmjgkn pkelahian
Tp kalo ats dsar niat nk perbtulkn apa yg x btul xpela coz bila kta tgur org pn tmsuk dlm amar makruh nahi mungkar

Alhamdulillah,kta dlhirkn suma x sma
Kdg2 kta xleh nk slhkn indvdu trsebut,myb dia jahil
Bab hukum yg lain maybe dia tau,tp part mcm ni dia jahil
Ya lah,thap keimanan kte kn brbeza
Ddkan agama kta mgkin ade yg rdh,sdrhana or tggi
Lgpn iman xleh dwarisi kalo pn mak or ayah dia alim or adik bradik dia len btudung or x...

Kta ambik iktbar dsmpg kta doakn mga Allah mmbri hdayah kpd indvdu trsbut
Insya-Allah
Tp trus trang aku ckp kat cni yg aku plg xska n xleh tahan bila mana kita nak tegur ssorg n respons dia…
"Ikut ska ati aku la! Kubur msg2…" atau pn,
"Jgn jga tpi kain org len leh x..??"
"jadilah diri sendiri..."
mmgla kbur msg2 tp dlm kbur tu nti, kta akn dpt’jwbkn ats apa yg kta lakukn,apa yg kta wat kat dunia ni
Mksudnya,memang kat dunia ni kta kna jga tpi kain org len gak lebih-lebih lg sdara seIslam coz mmg dh tggngjwb kta. Kalau jadilah diri sendiri tue memang salah...kena betulkan gak. Betul x?

Apa sbnarnya konsep dakwah tu?
Kita amik yg plg mudah dan tpat, ykni mrujuk kpd hadith Rasulullah S.A.W.;
“Barang siapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia merubahnya dengan tangannya, dan jika tidak mampu maka dengan lidahnya (lisan), dan apabila tidak mampu, dengan hatinya. Dan demikian itu (dengan hati) adalah selemah-lemah iman.”
-Hadith riwayat Muslim.

Jelas! Stiap indvdu Muslim WAJIB brusaha sjauh mna yg tmmpu utk mnegur@mpbetul kslahan org lain.Ha,tp ni x bmkna kta bleh mcari kslahan org len apatah lg nk mngintai@men’spy’ apa yg org len buat! Tp nk bgtau kt cni yg knsep ‘Jgn jg tpi kain org lain’ adlh suatu knsep yg slah dn tsasar drpd khndak Islam! Bhaya kn? Coz slama ni kta sring didoktrinisasikan, sring dpgaruhi oleh kuarga dn rkan2 yg bila mati nti, kbur kta msg2 n x share dgn org lain! Lupakah mreka dgn ayat al-Quran,

“Wahai orang-orang beriman, Peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu…”
-At-Tahrim, 66:6

Nau’zubillah…
Ha,terkena tang btg idung kta kn? Kta kna ingat yg kalo kta x tgur mreka,x tegah pbuatan mksiat kwn2 kita, kt akhirat nti, kt padang Mahsyar nti, mreka ni yg akn ‘tegur’ kta blk! Dorg ni yg akn tntut blk kt kta, “Knapa time aku still hidup kt dunia dulu, kau x tgur aku?? Kau x jg tpi kain aku??” Baaammmm!!! Amik sebijik! Tp time tu,dh tlambat la…Time tu,sesal la camne pun, mnangis mrengek tkeluar taik mata emas skali pn,x mgkin kta akn dkmbalikan ke muka bumi yg fana ini.

“Dan alangkah ngerinya, sekiranya kamu melihat orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya dan berkata, ‘Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), nescaya kami akan mengerjakan kebajikan, Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin.”
-As-Sajdah, 32:12

Bottom line, try our best! Islam tu kn mudah? Innaddinna yusrun! In fact, mcm hadith yg dsbut kt ats td, kalo kta x mmpu nk tegah dgn pbuatan skali pn, ckupla skadar kta mbenci/x suka dlm hati dgn pbuatan mksiat dn sia2 yg kta nmpak dgn mta kpala kta.Walaupun tu adlh selemah2 iman (Masha-allah, trasa sgt lmah dri ni..),at least kta x bskongkol dgn mksiat tu.Coz kalo dlm hati pn kta xde prasaan benci dn x suka,tu mksudnya kta redha dgn pbuatan tsebut.Maka kta tlah dkira sbg rkan kongsi/subahat dlm plaburan mksiat kwn kta td,walaupun share kta secuit je…

So,aku nk mgingatkn dn mgajak dri aku sndiri dn korg yg membaca/terbaca entry ni,marilah kta bsama2 mjaga tepi kain sndiri dn org len,aslkn x tselak kain tu! Coz kt kbur nti, kta tdk bseorgn,kta pnya ‘teman’! Aku nie pn insan yg lemah gak...

maaf kalau terasa...
skdr suatu perkongsian...
moga2 dipermudahkan...

Thursday, April 16, 2009

Kontroversi : Isu Pengkid



Perihal 1 : Luahan Rasa Pengkid

Pertama sekali, saya ingin menyuarakan ketidakpuasan hati saya terhadap akhbar-akhbar yang selalu menyiarkan isu pengkid. Sudah tidak ada masalah lainkah untuk dijadikan isu semasa?

Saya juga pengkid, jadi saya ingin menyuarakan komen mengenai isu pengkid ini untuk tatapan semua pembaca. Pengkid wujud kerana sikap lelaki juga.

Ada di antara pengkid dulunya wanita normal tetapi mereka mengubah cara hidup untuk menjadi seperti lelaki selepas dikecewakan berkali-kali daripada segi zahir dan batin oleh lelaki. Mereka menghambakan diri kepada lelaki tetapi akhirnya diludah oleh lelaki. Memang tak semua begitu tetapi kebanyakan dan saya percaya melebihi 60 peratus begitu.

Jika seseorang ingin berubah, ia perlu datang daripada hati mereka sendiri. Tak guna mereka dipaksa. Jika seorang pengkid dipaksa berubah menjadi wanita normal dan dipaksa berkahwin tidakkah anda semua terfikir ia bakal menyiksa si lelaki yang menjadi suami mereka? Bukankah rumah tangga mereka juga akan binasa? Bolehkah ini dikatakan menyelamatkan institusi keluarga? Saya ada seorang rakan pengkid yang ingin berubah dan berkahwin tapi akhirnya rumah tangga mereka musnah kerana hati dan nalurinya bukan untuk lelaki. Bukankah itu menambah dosa kepada dirinya kerana derhaka terhadap suaminya. Setiap orang diberikan hati dan otak untuk berfikir, jadi berilah masa kepada kami untuk berfikir. Biar kami tentukan sendiri bila dan bagaimana kami nak berubah.

Ada di antara pengkid berjaya menyelamatkan wanita yang kecewa dengan cinta dan rumah tangga daripada membunuh diri. Ini kerana kami lebih memahami mereka. Hakikatnya, banyak lagi masalah lain yang membelenggu negara kita, antaranya kes buang anak, bohsia dan mat rempit, seks rambang dan pelacuran, lelaki dan wanita tinggal serumah tanpa ikatan. Bukankah semua kes ini lebih berat tapi kenapa isu pengkid yang tak banyak membawa masalah kepada negara harus dibangkitkan. Jika pengkid dihapuskan bolehkah kita menyelamatkan gadis-gadis Malaysia daripada menjadi ibu pada usia muda, membuang bayi dan menjadi pelacur?

Hak masing-masing untuk berpakaian seperti apapun. Kenapa tidak ditangkap mereka yang berpakaian seksi dan menjadi ikutan hingga terjadinya gejala rogol. Fikirlah anda semua kerana pengkid juga manusia biasa dan mereka dilahirkan bersama naluri ini. Kami tidak minta untuk jadi seperti ini tetapi naluri kami membuatkan kami terpaksa jadi begini.

Sejak saya kecil saya sudah seperti ini. Naluri ini lahir secara semula jadi dan bukan kami cari sendiri. Bukan mudah untuk kami mengubah cara kami ini. Ia sama seperti memaksa lelaki sejati untuk bertukar menjadi wanita.

Ada hikmah mengapa Tuhan mencipta makhluk seperti kami. Kami adalah petanda dunia sudah hampir kiamat. Kami peringatan untuk manusia lain beringat-ingat. Kami bukan ingin dibelenggu dosa. Satu hari kelak Allah akan memberi hidayah dan kami akan terima dengan hati terbuka.

Pesanan terakhir saya kepada rakyat Malaysia, jangan menyalahkan golongan ini 100 peratus. Selamatkan dulu anak gadis anda dan adik perempuan anda yang menjadi aset pemuas nafsu lelaki, menjadi pembunuh bayi tidak berdosa dan bermacam-macam lagi.

Bagaimanapun, bagi pengkid yang mengganggu rumah tangga orang lain, mereka harus diberi pengajaran. Saya bukan ingin mencabar fatwa tetapi tindakan yang diambil tidak dapat mengubah apa-apa.

Saya berkata begitu kerana ada juga di kalangan kawan-kawan wanita saya yang bertudung ketika berdepan dengan masyarakat tetapi di rumah mereka ada kekasih dan hidup seperti suami isteri.

Apa gunanya semua itu? Saya sarankan rakyat Malaysia jangan terlalu pening kepala dengan isu ini kerana banyak lagi masalah lain yang perlu difikirkan.



_________________________________________________________________




Wow. Hebat isi hati si peluah ini. Pertama sekali, aku ingin bertanya satu soalan pada saudari (yang aku tak tahu siapa ko ni.).

Apa agama kamu?

Kecewa. Sedih. Hanya ini sahaja perasaan aku terhadap golongan-golongan seperti kamu ini.

Bagi menjawab kata-kata saudari.

“Mereka menghambakan diri kepada lelaki tetapi akhirnya diludah oleh lelaki.”

- Kenapa nak menghambakan diri kepada lelaki? Walaupun jika kamu bukan seorang pengkid, sememangnya salah untuk kamu menghambakan diri kepada lelaki. Melainkan bagi yang dah ada ikatan yang sah.

“Bukankah itu menambah dosa kepada dirinya kerana derhaka terhadap suaminya.”

- Wah..Kamu pandai cakap pasal dosa? Kamu tahu ke istilah dosa pahala ni? Syurga neraka tahu ke ape benda?

“Ada di antara pengkid berjaya menyelamatkan wanita yang kecewa dengan cinta dan rumah tangga daripada membunuh diri. Ini kerana kami lebih memahami mereka.”

- Kamu adalah superwoman atau kamu ni Tuhan? Hanya Allah yang menentukan bilanya berkahir nyawa seorang hambaNya.

“Kami tidak minta untuk jadi seperti ini tetapi naluri kami membuatkan kami terpaksa jadi begini.”

- Niat tak menghalalkan cara. Kalau kamu berserah kepada Allah semata-mata. Kamu takkan jadi begini.

“Bukan mudah untuk kami mengubah cara kami ini. Ia sama seperti memaksa lelaki sejati untuk bertukar menjadi wanita.”

- Kromosom XY takkan menjadi XX. Dan kromosom XX takkan menjadi XY. Islam tak memaksa lelaki menjadi wanita. Dan islam juga tak memaksa perempuan jadi wanita. Hm…bukan ke pelik tu kalau wanita terpaksa jadi perempuan. Haih~ pening betul aku otak diorang ni.

“Jika pengkid dihapuskan bolehkah kita menyelamatkan gadis-gadis Malaysia daripada menjadi ibu pada usia muda, membuang bayi dan menjadi pelacur?”

- Sekali lagi. Kamu ni Tuhan ke? Hanya Islam yang dapat menyelamatkannya. Memanglah kat Malaysia ni berleluasa masalah ni. Masalahnya pemimpin kita bukannya memimpin berlandaskan islam sangat. Tambah-tambah lagi rakyat jelata sendiri yang sememangnya dah rosak. Islam di kad pengenalan, bertudung di kepala. Tapi hati hitam legam, Masya Allah. Hanya Tuhan yang tahu. Aku menyokong HUDUD!!!

“Saya bukan ingin mencabar fatwa tetapi tindakan yang diambil tidak dapat mengubah apa-apa.”

- Fatwa ni fungsinya macam seorang bapa la. Kalau anak dia wat salah, mestila die tegur. Haramkan mana perbuatan yang salah tu. Kalau dia buat bodoh, salah la. Sebab dah memang tanggungjawab dia. Jangan salahkan fatwa. Kalau fatwa tak memperingatkan dan memberi amaran kepada kamu. Sape lagi nak tolong peringatkan kamu tentang dosa dan pahala tu? Nak harapkan rakan sepengkid kamu tu tolong peringatkan??? ~ Wallhua’lam.

“Satu hari kelak Allah akan memberi hidayah dan kami akan terima dengan hati terbuka.”

- Aku pun turut doakan juga. Aaaamin.

Mereka-mereka ni kita takleh nak berkeras sangat. Lagi kita berkeras, lagi la diorang degil. Haih~…nak kiamat dah.

Isu reformis NGO bukan islam yang turut melawan fatwa.

Yang ni aku nak direct. (Untuk yang melawan je, yang tak berkaitan jangan terasa ye…)

Ape kes korang? Nak mati ke? Menyebuk tak tentu pasal? Ade fatwa nak kacau korang ke? Ni perintah untuk orang islam je. Dah la bukan islam, duk sebok-sebok sangat ni pehal??? Balik baca kitab masing-masingla. Nak kacau pulak cara pemerintahan Islam!!!!

Sumber Luahan Rasa Pengkid





Perihal 2 : Pengkid difatwa HARAM

Kecenderungan segelintir wanita mengamalkan budaya pengkid, istilah yang menggambarkan penampilan dan kelakuan umpama lelaki mendorong Majlis Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan ia sebagai haram.

Namun, pengharaman itu lebih menjurus kepada kelakuan melampau bagi pasangan sejenis memandangkan aspek pakaian bukan lagi satu isu.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abd. Aziz berkata, ketetapan itu berdasarkan kepada kecenderungan wanita untuk berkelakuan seperti lelaki semasa bergaul dengan pasangan mereka yang juga kaum sejenis.

"Ia bukan sekadar (merangkumi) pakaian sahaja. Etika pakaian dah jelas halal dan haram.

"Tapi yang kita tekankan ialah yang kelakuan menyerupai lelaki dan menjadikan pasangan wanitanya sebagai teman seksual,'' kata beliau ketika dihubungi di Kota Bharu selepas menghadiri muzakarah dua hari Majlis Fatwa Kebangsaan semalam.

Ia reaksi segera beliau terhadap kenyataan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Datuk Dr. Abdul Shukor Husin semalam mengenai keputusan mengharamkan perbuatan wanita yang cenderung kepada kegiatan seksual sebagai lelaki sedangkan mereka adalah wanita sejati.

Majlis turut membuat ketetapan untuk membolehkan seseorang cucu mewarisi harta pusaka datuk mereka sekiranya bapa mereka meninggal dunia terlebih dahulu daripada datuk mereka.

sumber: Kosmo!
26 Oktober 2008



Perihal 3 : Sanggup dicerai demi PENGKID

KUALA LUMPUR - Seorang isteri sanggup meninggalkan suaminya yang merupakan seorang ahli perniagaan dan seorang anak perempuannya semata-mata mengikuti pengkid yang menyerupai penyanyi lelaki pujaannya.

Isteri itu yang bekerja di institusi kewangan dan menjadi model sambilan dikatakan mula menjalin hubungan 'cinta songsang' dengan pengkid tersebut yang juga merupakan teman sekerjanya sejak penghujung 2005.

Bermula dengan hanya meminati wajah 'tampan' yang dimiliki pengkid berkenaan yang dikenali dengan Boy, Azni (bukan nama sebenar) yang merupakan model bertudung lantas jatuh hati dan cuba untuk mendekatinya.

Perkenalan itu akhirnya membuatkan mereka berdua rapat dan menjalin hubungan 'cinta songsang' secara senyap-senyap tanpa pengetahuan suami, keluarga dan rakan-rakan.

Menurut Azni, tindakannya itu menyebabkan rumah tangga yang dibina sejak tiga tahun lalu musnah.

Bercerita lanjut, Azni memberitahu, pada awal perhubungan dengan Boy, suaminya (Azim - bukan nama sebenar) tidak mengesyaki apa-apa meskipun beliau selalu pulang lewat.

Bukan sahaja pulang lewat tetapi Azni semakin lama mengabaikan anaknya dan tidak mempedulikan rumah tangganya.

"Suami hanya fikir saya sibuk dengan kerja sebagai model sambilan tanpa mengetahui sebenarnya telah curang bersama seorang pengkid," katanya.

Namun, kisah percintaan songsang itu akhirnya sampai juga ke pengetahuan Azim yang mengetahui perkara itu melalui rakan sekerja Azni dan juga anaknya sendiri.

"Azim betul-betul terkejut apabila anak saya bercerita tentang saya bersama Boy di atas katil dan rakannya pula bercerita tentang keakraban saya dengan pengkid itu.

Setelah tidak menemui jalan penyelesaian meskipun telah merujuk ke pejabat agama, Azim akhirnya terpaksa melepaskan isterinya ke tangan seorang pengkid pada penghujung 2006.

Sehingga kini, Azni dikatakan masih berhubungan dengan Boy.


Perihal 4 : Pengkid gaduh rebut KEKASIH




p/s : Apa nak jadi skrang nie? Risau gak tgk keadaan semasa skrang nie. Masalah politik, ekonomi, sosial dan sekiranya tidak dapat dibendung sudah pastilah akan lebih mengeruhkan keadaan. Sememangnya, keadaan ini akan lebih menyukarkan dari semasa ke semasa.

Fikirlah secara rasional,
Jangan menyerang secara emosional.........

Sunday, April 5, 2009

Ranking SBP SPM 2008

.

Salam 'alaik,
Sekadar berkongsi. Tahniah ler buat ex-skolah aku tue. Korang dah mengekalkan kedudukan skolah 3 tahun berturut-turut. Syukur sangat... Next time, cuba take over MRSM plak...

Teringat plak ...
a) moto sekolah:-
"SASER Namamu Teratas, Takkan SASER Hilang Takhta"

b) ucapan lepas abih kelas:-
terima kasih, cikgu!
maafkan kami, cikgu!
halalkan ilmu, cikgu!
SPM 10 1A cikgu...!

1 SM SAINS SEREMBAN 1.612
2 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH 1.680
3 SM SAINS ALAM SHAH 1.754
4 SM SAINS MUAR 1.834
5 SM SAINS KUALA TERENGGANU 1.841
6 SBP INTEGRASI GOMBAK 1.883
7 SM SAINS JOHOR 1.906
8 KOLEJ TUNKU KURSHIAH 1.930
9 SBP INTEGRASI RAWANG 1.951
10 SM SAINS SERI PUTERI 1.979
11 SM SAINS KUALA SELANGOR 1.990
12 SBP INTEGRASI BATU RAKIT 2.004
13 SM SAINS HULU SELANGOR 2.014
14 SM SAINS SULTAN ISKANDAR 2.005
15 SM SAINS TENGKU ABDULLAH 2.059
16 KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR 2.073
17 SM SAINS MUZAFFAR SYAH 2.084
18 SBP INTEGRASI SELANDAR 2.075
19 SM AGAMA PERSEKUTUAN KAJANG 2.110
20 SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH 2.108
21 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA 2.135
22 SM SAINS SULTAN MAHMUD 2.142
23 SBP INTEGRASI TEMERLOH 2.143
24 SM SAINS TUANKU JA`AFAR 2.171
25 SM SAINS POKOK SENA 2.171
26 SM AGAMA PERSEKUTUAN LABU 2.198
27 SBP INTEGRASI SABAK BERNAM 2.193
28 SEKOLAH SERI PUTERI 2.188
29 SEKOLAH TUN FATIMAH 2.221
30 SBP INTEGRASI JEMPOL 2.248
31 SM SAINS TUANKU SYED PUTRA 2.266
32 SM SAINS MACHANG 2.269
33 SM SAINS SELANGOR 2.289
34 SM SULTAN ABDUL HALIM 2.305
35 SBP INTEGRASI GOPENG 2.277
36 SM SAINS SABAH 2.321
37 SBP INTEGRASI KUBANG PASU 2.307
38 SBP INTEGRASI PEKAN 2.355
39 SBP INTEGRASI KUANTAN 2.382
40 SM SAINS RAJA TUN AZLAN SHAH 2.409
41 SM SAINS SULTAN HJ AHMAD SHAH 2.406
42 SEKOLAH DATO` ABDUL RAZAK 2.419
43 SM SAINS PASIR PUTEH 2.437
44 SM SAINS KUCHING 2.438
45 SEKOLAH SAINS SULTAN HAJI AHMAD SHAH 2.434
46 SM SAINS MIRI 2.440
47 SM SAINS SULTAN MOHAMMAD JIWA 2.446
48 SM SAINS TELUK INTAN 2.447
49 SM SAINS KOTA TINGGI 2.444
50 SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN 2.456
51 SM SAINS TUN SYED SHEH SHAHABUDIN 2.604
52 SM SAINS LAHAD DATU 2.621
53 SM SAINS DUNGUN 2.637
54 SM SAINS LABUAN 2.822

TOP 10 by subject

Bahasa Inggeris :

1 SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN
2 SM SAINS TUANKU JA`AFAR
3 KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR
4 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
5 KOLEJ TUNKU KURSHIAH
6 SEKOLAH SAINS SULTAN HAJI AHMAD SHAH
7 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA
8 SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH
9 SM SAINS JOHOR
10 SEKOLAH SERI PUTERI

Bahasa Arab Tinggi :
1. KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
2. SBP INTEGRASI SABAK BERNAM
3. SBP INTEGRASI GOPENG
4. SBP INTEGRASI BATU RAKIT
5. SBP INTEGRASI TEMERLOH
6. SBP INTEGRASI JEMPOL
7. SM SAINS SULTAN ISKANDAR
8. SBP INTEGRASI SELANDAR
9. SM AGAMA PERSEKUTUAN LABU
10. SM AGAMA PERSEKUTUAN KAJANG

BAHASA MELAYU :
SEKOLAH SAINS SULTAN HAJI AHMAD SHAH
SM SAINS KUALA TERENGGANU
SM SAINS PASIR PUTEH
SBP INTEGRASI PEKAN
SM SAINS MUAR
SM SAINS SERI PUTERI
SBP INTEGRASI KUANTAN
SM SAINS SABAH
KOLEJ TUNKU KURSHIAH
SBP INTEGRASI TEMERLOH

BIOLOGI
SM SAINS ALAM SHAH
SM SAINS TENGKU ABDULLAH
SM SAINS MUZAFFAR SYAH
SBP INTEGRASI SELANDAR
SM SAINS TUANKU SYED PUTRA
SBP INTEGRASI BATU RAKIT
KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
SM SAINS MUAR
SBP INTEGRASI RAWANG
SM SAINS SEREMBAN

FIZIK :
SBP INTEGRASI GOMBAK
SM SAINS SEREMBAN
SM SAINS SULTAN MAHMUD
KOLEJ MELAYU KUALA KANGSAR
SM SAINS JOHOR
SM SAINS ALAM SHAH
SBP INTEGRASI RAWANG
SM SAINS SULTAN ISKANDAR
SEKOLAH SERI PUTERI
SM SAINS MUAR

KIMIA :
1 SM SAINS SEREMBAN
2 SBP INTEGRASI RAWANG
3 SBP INTEGRASI GOMBAK
4 SM SAINS ALAM SHAH
5 SM SAINS SERI PUTERI
6 SM AGAMA PERSEKUTUAN KAJANG
7 SM SAINS MUAR
8 SM SAINS KUALA SELANGOR
9 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
10 SM SAINS KUALA TERENGGANU

MATEMATIK

1 SM SAINS ALAM SHAH
2 SM SAINS SULTAN MAHMUD
3 SM SAINS SEREMBAN
4 SM SAINS KUALA TERENGGANU
5 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA
6 SEKOLAH SULTAN ALAM SHAH
7 SM SAINS SELANGOR
8 SM SAINS PASIR PUTEH
9 SBP INTEGRASI RAWANG
10 SM SAINS MIRI

MATEMATIK TAMBAHAN

1 SM SAINS SEREMBAN
2 SEKOLAH TUN FATIMAH
3 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA
4 SM SAINS ALAM SHAH
5 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
6 SBP INTEGRASI GOMBAK
7 SM SAINS KUALA TERENGGANU
8 SM SAINS JOHOR
9 SM SAINS MUAR
10 SM SAINS TENGKU ABDULLAH

SEJARAH :

1 SM SAINS ALAM SHAH
2 SM SAINS KUALA TERENGGANU
3 KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH
4 SBP INTEGRASI JEMPOL
5 SM SAINS TENGKU MUHAMMAD FARIS PETRA
6 SM SAINS SERI PUTERI
7 SBP INTEGRASI GOMBAK
8 SM SAINS SEREMBAN
9 SM SAINS SELANGOR
10 SM SAINS MUAR

p/s : Kepada junior-junior skalian, korang semua study ler elok-elok. Tapi, akhirat jgn lupa gak...!