Saturday, October 11, 2008

PiDaTo....!


"Penjagaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama"

“Ayah….Ayah…. Di mana rumah kita? Ayah…. Ayah…. Di mana jiran kita? Ayah…. Ayah…. Di mana adik-adik saya? Ayah… Ayah… Di mana ayah?” Mungkin, inilah luahan hati seekor anak ular tedung selar yang telah kehilangan habitat akibat pembangunan.

Pembangunan adalah sebahagian daripada perkara yang berlaku di sekeliling kita pada setiap hari. Atas nama pembangunan, saban waktu kita melihat keadaan semula jadi di muka bumi ini terpaksa dikorbankan sedikit demi sedikit, demi apa? Demi mengejar seribu impian yang terkandung dalam istilah pembangunan.

Yang dihormati Tuan Pengerusi Majlis, Yang arif lagi bijaksana barisan hakim yang berpaksikan keadilan, semestinya, saudara penjaga masa Yang setia dengan randiknya, seterusnya rakan seperjuangan yang saya segani serta hormati sekalian. Assalamualaikum dan salam pertemuan. Berdirinya saya di sini, bukanlah untuk membuang masa hadirin, bukan pula membuat tarian salsa dan bukan juga mengalunkan irama pop yeh yeh akan tetapi menyampaikan pidato saya iaitu penjagaan alam sekitar tanggungjawab bersama. Di sini saya akan mengungkap beberapa persoalan yang bersangkutpaut dengan pelestarian alam sekitar tanggung jawab bersama.

Sebelum kaki mengorak langkah, lidah mengalun bicara, jika kita lihat tajuk pidato ini, ianya merupakan satu tajuk yang meluas dan banyak aspek boleh dibincangkan . Tetapi jika kita renung dan teliti dengan sedalam-dalamnya maka kita dapati satu perkara yang perlu diambil kira adalah pada perkataan 'tanggungjawab bersama'. Saya akan pecahkan tajuk saya ini kepada tiga kompenan utama. Yang pertama akan saya kupaskan punca-punca kemusnahan alam sekitar, keduanya kesan-kesan kemusnahan alam sekitar dan seterusnya mencari jalan alternatif dalam melestarikan alam sekitar. Semuanya tidak lain dan tidak bukan bertunjangkan tema penjagaan alam sekitar tanggungjawab bersama.

Sidang pendengar yang penuh santun,
Kompenan saya yang pertama adalah punca-punca kemusnahan alam sekitar. Kemusnahan terhadap alam sekitar terjadi angkara perbuatan manusia yang tidak mematuhi peraturan atau rang undang-undang mahupun kaedah yang selamat dalam aktiviti kehidupan seharian. Tindakan tersebut itu dikaitkan dengan sikap ingin mengaut keuntungan maksimum dan mengurangkan bebanan kos yang ditanggung. Peraturan soal kebersihan dan menjaga alam sekitar ada dibincangkan dalam kitab-kitab feqah yang menandakan amalan ini penting dalam ajaran islam. Pemimpin tersohor India, Mahatma Gandhi pernah berpesan bahawa dunia hari ini hanya mencukupi untuk orang biasa tetapi tidak kepada orang yang tamak dan haloba. Kata-kata yang terlalu besar ertinya ini membuatkan saya cukup terpanggil mengajak saudara dan saudari sama-sama memikirkan alam sekitar kita.


Terdapat segelintir individu bersikap tidak bertanggungjawab melakukan perbuatan yang merobek keindahan alam sekitar seperti membuang sampah, sisa toksik dan agen pencemar alam secara tidak mematuhi piawaian yang ditetap pihak kerajaan sekaligus menyebabkan keindahan alam sekitar tercabul. Tindakan buruk itu bukan sahaja menyalahi undang-undang negara, bahkan satu perbuatan berdosa di sisi agama. Ajaran Islam menegah umatnya melakukan perbuatan yang diketahui mendatangkan kesan buruk, tidak kiralah kecil atau besar sesuatu kesalahan itu. Individu yang tidak bertanggungjawab melakukan sesuatu berdasarkan mana yang lebih mudah dan menguntungkan mereka. Soal keburukan dan kerugian yang terpaksa ditanggung oleh pihak lain atau masyarakat tidak pula dikisahkan. Hal ini umpama jari-jari liar yang rakus menerkam mangsanya. Batu dilontar ke depan, tangan disorok ke belakang. Yang konon-kononnya terlalu sarat, terlalu berat untuk difikirkan bersama. Menyesakkan nafas orang yang melihat. Manusia…oh, manusia….oh, manusia!



Sidang pendengar yang setia,
Kita terus meneroka dengan komponen kedua saya iaitu kesan-kesan kemusnahan alam sekitar. Dipetik dari Malaysia Today, para akademik mendapati bahawa dua pertiga daripada ekosistem yang seimbang yang dikaji, telah mengalami kerosakan di tangan manusia sepanjang setengah abad yang lalu. Wilayah tanah kering di dunia, yang mewakili 41 peratus permukaan tanah di bumi, telah begitu teruk dimusnahkan, namun, di sini jugalah populasi manusia telah berkembang dengan begitu pesatnya sejak tahun 1990-an. Sepanjang 50 tahun yang lalu, manusia telah mengubah ekosistem dengan pantas dan meluas berbanding mana-mana waktu dalam sejarah manusia, kebanyakannya bagi memenuhi permintaan yang meningkat untuk makanan, air bersih, kayu balak serta keperluan yang lain. Seluruh akibatnya, hanya kini, kian nampak jelas. Lebih kurang 15 dari 24 ekosistem yang utama bagi kehidupan atas bumi telah mengalami kerosakan yang serius. Sebuah ekosistem ditakrifkan sebagai sebuah kompleks yang dinamik mengandungi tumbuh-tumbuhan, binatang dan mikroorganisma yang membentuk unit fungsi bersama persekitaran benda bukan hidup yang dapat wujud bersama.

Sememangnya sektor pertanian menjana pendapatan negara dan merupakan sumber pendapatan yang terpenting. Namun begitu, peningkatan nutrien buatan manusia dalam persekitaran telah membawa kepada peningkatan alga. Ini akan mengurangkan oksigen bagi hidupan akuatik dan juga menghasilkan bahan toksik yang membahayakan air untuk diminum. Hal ini disebut eutrofikasi yang disebabkan cahaya matahari tidak dapat menembusi dasar air akibat pengumpulan alga di atas permukaan air. Maka, tumbuhan akuatik tidak dapat menjalankan proses fotosintesis untuk menghasilkan oksigen sekaligus menyebabkan hidupan akuatik di ambang kepupusan. Terumbu yang didominasi oleh batu karang kini dengan tiba-tiba berubah kepada dipenuhi alga, yang telah bertambah disebabkan bertambahnya kadar nutrien yang turun dari sumber-sumber dari darat. Banyak terumbu karang di Jamaica kini didominasi oleh alga. Sekali lagi, hidupan akuatik diancam kepupusan akibat kemusnahan habitat.

Sidang saksi yang bermisi,
Sudah banyak kesan buruk dapat dilihat dan dialami oleh seluruh masyarakat dunia akibat masalah pencemaran. Isu pencemaran alam merupakan masalah peringkat global yang turut melanda negara seluruh dunia. Mungkin sesebuah negara itu telah, sedang dan akan mengalami krisis ini. Kegagalan sesbuah negara menangani alam sekitar turut melepasi sempadan negara apabila kesannya turut dirasai di negara lain. Maka, sudah tentulah isu alam sekitar sering menjadi duri dalam daging hubungan dua negara yang berjiran. Sedekad lalu, masyarakat dunia heboh dengan masalah penipisan lapisan ozon. Kejadian itu selalu menjadi igauan ngeri bagi generasi kini dan akan datang. Generasi kini merupakan pencetus generasi akan datang. Lapisan ozon yang melindungi bumi daripada sinaran ultra-lembayung (UV) disebabkan pelepasan gas-gas berbahaya secara tidak terkawal. Melepaskan unsur pencemaran sememangnya tidak dapat dielakkan. Aktiviti harian manusia sudah pasti tidak lepas daripada menghasilkan bahan buangan. Kita makan dan menghasilkan najis, bekas pembalut makanan menjadi sampah, menhidupkan enjin melepaskan asap dan sebagainya.

Namun, apakah tindakan kita? Jangan biarkan diri anda diselubungi dengan misteri. Kita teruskan dengan komponen ketiga saya iaitu kempen melestari alam sekitar. Sebenarnya, kempen ini bukannya bertujuan menyusahkan, membebankan mahupun melecehkan hadirin sekalian tetapi bertujuan mencari alternatif meminimumkan kesan daripada aktiviti tersebut. Sebenarnya krisis alam sekitar bukannya suatu isu yang boleh dianggap remeh. Di peringkat global, pelbagai perbincangan khusus yang melibatkan pemimpin-pemimpin tertinggi negara seluruh dunia. Deklarasi demi deklarasi telah dibuat mengenai tatacara dan usaha mengatasi masalah ini. Memang tidak dinafikan, semua pihak sedar kepentingan menjaga alam sekitar.

Bagaimanapun, perkara yang agak menyedihkan apabila negara maju yang sedia kita tahu yang sebenarnya lebih banyak menyebabkan masalah alam sekitar ini mengambil jalan mudah menunding jari terhadap negara membangun sebagai punca berlakunya masalah alam sekitar. Sebagai contoh, negara Amerika Syarikat merupakan penyebab 20% kesan rumah hijau dunia. Negara maju lebih gemar menyalahkan aktiviti pembalakan dan pembukaan tanah sebagai punca masalah alam sekitar. Justeru, negara maju cuba menghalang atau memulau hasil kayu seperti perabot yang dihasilkan daripada negara membangun sebagai ugutan berlapik bagi menutup mulut negara membangun. Memang sukar untuk negara membangun menegur dan memperbetulkan sikap buruk negara maju. Maka, langkah yang mampu diambil ialah tindakan yang dilakukan di dalam negara sendiri.

Ramai yang beranggapan bahawa pencemaran secara besar-besaran sahaja boleh mencemarkan alam sekitar. Namun, hakikatnya memang berbeza seperti yang difikirkan. Saya bawakan contoh membuang puntung rokok dan kertas pembalut gula-gula juga perbuatan mencemarkan alam sekitar. Biarpun kecil, tetapi sekiranya jumlahnya berlipat kali ganda tetap mencemarkan alam sekitar. Acapkali kita lihat tempat-tempat seperti perhentian bas, tandas awam dan sebagainya kelihatan agak kotor disebabkan benda-benda kecil ini. Sebenarnya, setiap antara kita mempunyai peranan untuk melestarikan alam sekitar biarpun perkara itu dianggap remeh. Jangan disebabkan benda remeh ini, kelak membawa binasa kepada seluruh komuniti masyarakat.

Hadirin sekalin, sidang penonton penuh santun,

Harus dikejut mana yang lena
Harus ditegur mana yang alpa
Sebelum manusia ditimpa bencana
Sebelum alam mulai bicara

Jika dikaji antara flora dan fauna tidak boleh dipisahkan. Asimilasi ini bagai isi dengan kuku, bagai irama dengan lagu, bak aur dengan tebing. Oleh itu, hutan ditebang, hutan dimusnahkan, hutan diterokai untuk pembangunan sudah pastilah haiwan-haiwan akan pupus. Tidak hairanlah hadirin sekalian, jika satu hari, monyet-monyet, harimau-harimau mahupun gajah-gajah ingin berumah bersama kita. Bahkan jangan terkejut sekiranya cucu cicit kita mengatakan beruang panda itu, pokok yg tumbuh melilit di tepi pagar. Seterusnya, ledakan bom jangka ketiga ini umpama ledakan bom jangka pada generasi mendatang.

Oleh itu, hadirin, bukalah mata dan minda sama-sama kita memulakan anjakan paradigma dan menanamkan sikap mencintai alam sekitar. Ingat, alam gemilang, hidup pasti cemerlang. Jadi, anda bayangkan andainya alam boleh berkata-kata mungkin inilah luahan rasa sebatang pokok meranti ataupun rintihan seekor semut api merah. Konklusinya, manusia yang mengancam Manusia sendirilah turut terancam. Persoalannya, untuk mengejar sesuatu kemajuan. Haruskah alam menjadi taruhan? Timbang-timbangkan agar bom jangka ini tidak terus-terusan meledak seperti ledakan tsunami di Acheh, gempa bumi di Pakistan dan taufan Katrina dan Wilma di Amerika. Tepuk dada tanyalah minda, tepuk dahi fikirlah sendiri. “Penjagaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama”, Wabillahitaufik wal hidayah. Wassalamualaikum warahmatullahi wabarkatuh. Pemidato bestari, mohon permisi!


salam kepada semua teman...
ini teks pidato yang aku buat...
jadi, harap-harap korang boleh manfaatkan teks nie....
aku bukanler pemidato sekolah, jadi byk kelemahan dlm penghasilan pidato nie...
terima kasih wat member-member yang banyak membantu...
harap semua dapat berkongsi ilmu...

p/s : cintai alam sekitar....! Salam lebaran gak wat semua!





perhatian : harap tolong maklumkn kpd penulis skiranya korang nak guna pidato...
bknler niat nk mgharap balasan....
itupun sudah cukup memadai sbgi tnda apresiasi...


tp, kalau boleh tlg elakkan penggunaan pidato ini untuk assignmnt mahupun pertandingn...
editler yg mana patut...
hanya sekadar rujukan...

elakkan plagiat....
utamakan yang asli...

50 comments:

R@FfLe$iA said...

wah..pnjg gleee..
x lrt ak nk bce..huuuu..
ko msok pidato ke nih??

DzuLagiL said...

salam,
haha...
kan aku pernah bgtau dlu kat frenster yg aku kena pidato...
terigat plak time bi kat matrik dlu...

Sy@uQ@H' said...

Assalamualaikum,,
Akhi,,sy nk mntk permision utk gune teks pidato ni dlm prtandgan pringkt daerah nanti..sy x pndai nk create sndri..doakn sy berjaya ye...salam ukhuwwah.,,

Sy@uQ@H' said...

Assalamualaikum,,
Akhi,sy mintk permission utk gune teks pidato akhi dalam prtandingan pringkat daerah nanti..sy x pndai nk create sndri..mohon akhi izinkan..Salam Ukhuwwah..

DzuLagiL said...

to Sy@uQ@H'
wslm,
salam ukhwah jua....
dgn berbesar hati...
trima kasih sudi membaca...

N. Amely said...

Assalamualaikum,
saye nak minta kebenaran utk gune teks pidato ni.
izinkan tak?
terima kaseh :)

DzuLagiL said...

to N. Amely
wslm,
dengan berbesar hati...
afwan2x
gunakanlah dengan sebaik mungkin

auni said...

salam. saya nak minta izin guna teks pidato nih utk ulbs. syukran ;)

DzuLagiL said...

sgt hargai...
dipersilakan...

SK Merchang, said...

salam ...

saya nak mintak izin nak guna utk pertandingan pidato....

shabab90 said...

Dengan rasa rendah diri ingat nak amik teks zulaqil..bleh ye

DzuLagiL said...

silakan....
skadar suatu perkongsian...

~n.a.j.w.a~ said...

salam ukhwah.. minta izin guna pidato utk ulbs. syukran :)

~n.a.j.w.a~ said...

salam ukhwah.
minta izin guna pidato ni utk ulbs.. syukran :)

DzuLagiL said...

to ~n.a.j.w.a~
wslm wbt...
silakan, tapi jangan digunakan dalam pertandingan atau assignment ilmiah...

elakkan plagiat....
utamakan yang asli...

AMIR said...

salam ...
saya nak mintak izin nak guna utk pertandingan pidato....

ctaisyah said...

salam..mintak izin nak guna utk esaimen

DzuLagiL said...

to Amir : er, cubalah edit... silakn..

to ctaisyah : silakn... terima ksh sbb memohon...

hAng keBun said...

salam..mohon kebenaran menjadi bhn rujukan...tk

onnie said...

tuan punye blog,mintak izin guna pidato sbg rujukan untuk pidato skolah rendah.tq..;)

aliff ayep azham said...

salam , saye nk mohon guna pidato ni untuk wakil sekolah ye .

aliff ayep azham said...

salam , mohon guna pidato ni untuk wakil sekolah ye . Thanks . :)

aliff ayep azham said...

salam , mohon guna pidato ni untuk wakil sekolah ye . Thanks . :)

< uTk kamu > said...

salam... sya ingin mmohon izin utk merujuk teks ini sbagai prsediaan utk prtndingn yg akan sya sertai...

DzuLagiL said...

to hAng keBun :
wslm, silakan...
sama2x..

to onnie :
terima kasih sbb dijdkan rujukan...silakan

to aliff ayep azham :
wslm wbt... er, kalau boleh jgn guna dalam pertandingan. Sbb sebelum nie, ada beberapa peserta yang guna pidato yang sama... Silap-silap haribulan... nanti ada yang terakntoi lg... Lakukan sedikit pembaharuan....

to < uTk kamu &gt:
silakan... sbgai rujukan

ShAz_LinA said...

salam..minx izin sy nk gnakan pdato nie...tq..tp insyaallah sy edit tq..

ShAz_LinA said...

salam..sy minx izin nk gna teks pidato..tq t sy edit tq

RABIATUL ADAWIAH said...

salam ...saya nak mintak izin untuk copy pidato ini ,untuk rujukan ulbs saya boleh?

RABIATUL ADAWIAH said...

salam saya ingin mohon copy pidato ini untuk ulbs saya sebagai rujukan.

N-fiq :D said...

salam ,
mintak izin utk rjkan bleh ,
ayt syok ..
tima kaseh atas perkngsian :)

OnDCloudNine said...

Assalammualaikum, izinkan saya utk copy :) rujukan utk pertandingan pidato :)

OnDCloudNine said...

Assalammualai, izinkan saya utk copy teks ini... :) untuk rujukan pertandingan pidato :)

Lia said...

assalamualaikum..
sy mntk izin ambik ayt skit2 buat rujukan..
time kasih.. :)

DzuLagiL said...

to :
ShAz LinA,
RABIATUL ADAWIYAH,
N-fiq :D,
OnDCloudNine,
Lia.

sgt hargai...
terima kasih...
moga berguna... :)

miinachi said...

salam.. mohon permission pnjam pidato ni utk ulbs..

miinachi said...

salam...mohon permission utk pnjam pidato nih bgi ulbs ^^

nur fadhilah said...

boleh tak saya copy for pertandingan pidato minggu depan?i really need it now.cant find something else for this time.please...i am so glad if you could give me permission....

nur fadhilah said...

salam...mohon permission utk pnjam pidato for pertandinan next week

DzuLagiL said...

to miinachi
wslm, silakan...
moga berguna...

to nur fadhilah
wslm...
silakan...
tp, edit...

MaN of MaN said...

salam..mohon dijadikan rujukan dan ambil sikit isi dari pidato ni...thnx

shima said...

salam...saye nak gne teks pidato yg best ni yek..thanks sgt2.

NuruL Amirah said...

Assalamualaikum. Boleh x saya nk gna teks pidato ni?

NuruL Amirah said...

Assalamualaikum. Boleh x saya nk gna teks pidato ni?

FaRaH JiHa said...

boleh x nk gune untk ptandingan pidato . tp sy edit sket2. :D

onies buddy said...

Salam..mohon keizinan guna pidato ni ye..thnk u so much!

onies buddy said...

salam.. mohon keizinan untuk guna pidato ni ya.. thnks alot

Sinichi Kudo said...

saya ingin meminta keizinan menggunakanj\ pidato ini :)

Sinichi Kudo said...

saya ingin menggunakan pidato ini ya :)

Sinichi Kudo said...

mohon keizinan menggunakan pidato ini :)

noraaini_saaidin said...

Salam..mohon izin guna teks & sumber dari pidato ini untuk pertandingan..tapi, diedit semula teks pidato dengan beberapa rujukan teks pidato & sumber lain..terima kasih..