Wednesday, June 11, 2008

AnaLiSA......tanyalah pada DIRI !!!

utk kawan2
Message: mudahan2 menyedarkan kita

Zaman skolah ber 'ana-enti',
Sekarang hilang diterbangkan angin;
'Aku-engkau' jadi pengganti,
"Ana rindulah sama ............ "

Bertudung labuh ayu sentiasa,
Ikhlas atau peraturan semata;
Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka,
Entah bila nak 'ayu' semula

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar

Dulu cakap ngan laki jarang sekali
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar ngan buah hati,(especially kt Friendster,myspace,facebook...dll)
"rasa malu tu campak pi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran bagaikan nak gila
Sekarang Quran kumpul habuk jer,
"Alah, aku banyak kerja lain laa..."




pantun nie diperoleh dari seorang teman......

kalau korang semua kaji, banyak perkara tu mungkin pernah kita lihat, rasai atau alami sendiri.
adakah kita nie merupakan salah seorang daripada golongan yang dinyatakan dalam pantun nie?
jawapannya, mungkin iya....atau mungkin jua tidak.....
cuba kita kaji diri kita.....(post-mortem ar ckit)
maka, terpulanglah bagi individu untuk menilainya....
tepuk dada, tanyalah diri!


video


Movie maker nie aku buat mudah-mudahan korang dapat fahami mesej melalui lirik yang ingin disampaikan... movie maker nie aku wat pendek ckit dari lagu asal....
kalau korang nak dengar lagu yang panjang......korang boleh cuba cari....
Lagu nie bertajuk "analisa" kumpulan shoutul-amal.....
walaupun kumpulan nasyid agak kurang terkenal berbanding kumpulan nasyid yang lain tapi lagu-lagu dari kumpulan nie boleh tahan gak....
Harap korang dapat hayati lagu nie....


p/s : antara lagu nasyid yang aku minat

4 comments:

only one said...

salamm..trime kasih wt author artikel ni...artikel ni memg btl2 leh wt sy insaf. tibe2 trfikir,,'rupenye ak dh mkin brubh,,kearah kburukn,,,tp knape ak xperasan??'...tp alahmdulillah,,sy dh sedar..ble bce artkel ni,,lg insaf.. tp rmai lg member2 kt luar sne yg still ngn dunia diorg..hrp2 nnti diorg akn sedar.. n smoga kte sume trus brade di bwh hidayah-Nye..

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

salam perkenalan...ana irfan dari kariah surau al-amin sek.18...

kau minat Shoutul amal ye ? hahaha..
Imam 3 kat surau aku ni merupakan bekas Ketua kumpulan nasyid ni...prcaya tak agak-agak ?


http://suraualaminshahalam18.blogspot.com/2009/10/biodata-imam-ke-3.html

Blog Surau Al Amin Shah Alam Seksyen 18 بلوڬ سوراوالأمين شاه عالم سيكشن ١٨ said...

salam perkenalan...ana irfan dari kariah surau al-amin sek.18...

kau minat Shoutul amal ye ? hahaha..
Imam 3 kat surau aku ni merupakan bekas Ketua kumpulan nasyid ni...prcaya tak agak-agak ?


http://suraualaminshahalam18.blogspot.com/2009/10/biodata-imam-ke-3.html

DzuLagiL said...

to only one...
skadar suatu perkongsian...


to irfan...
erm, menarik...
hargai sgt...
rupanya betul....