Friday, June 13, 2008

Kisah Nabi Nuh a.s


Dikhabarkan dalam musnad bahawa Rasulullah (s.a.w) pernah bersabda, bermaksud,

"Semoga Allah merahmati saudaraku Nuh a.s. yang asal mula namanya adalah Yashkur. Akan tetapi, oleh sebab baginda sering menangisi kesalahannya, Allah (s.w.t.) mewahyukan kepada beliau, 'Oleh sebab rintihanmu, maka namamu Aku ganti dengan Nuh.' "


Para sahabat bertanya,

"Kesalahan apakah yang dilakukan Nabi Nuh sehingga menangis berpanjangan?"


Rasulullah (s.a.w) menjawab,

"Penyebabnya ialah dalam suatu perjalanan, Nabi Nuh a.s. melihat seekor anjing, lalu terdetik dalam hatinya 'alangkah buruknya anjing itu' kemudian Allah (s.w.t) memerintahkan baginda supaya menciptakan sesuatu yang lebih baik daripada itu."





Pernah tak kita terlihat sesuatu perkara, atau peristiwa atau benda yang kurang cantik fizikalnya? Ataupun, mungkin jua terdetik di hati kita untuk mengata akan keaiban seseorang?

Sebagai contoh, apabila kita melihat sesorang yang miskin dan berpakaian lusuh, terdetik dalam hati kita "Ish, teruknya orang nie atau Jijiknya.....dll".

Bagaimana manusia nak berbangga dengan diri sendiri sedangkan hukum atau asal usul kejadian manusia hanyalah bermula dari nuftah (air mani) dan akhirnya kita akan menjadi iffah (bangkai atau mayat) ?


Jadi, renungkanlah diri kita......

adakah kita nie layak nak berbangga diri?




p/s : sifat takbur adalah tercela bagi makhluk-Nya

No comments: