Friday, June 13, 2008

Kisah Nabi Nuh a.s


Dikhabarkan dalam musnad bahawa Rasulullah (s.a.w) pernah bersabda, bermaksud,

"Semoga Allah merahmati saudaraku Nuh a.s. yang asal mula namanya adalah Yashkur. Akan tetapi, oleh sebab baginda sering menangisi kesalahannya, Allah (s.w.t.) mewahyukan kepada beliau, 'Oleh sebab rintihanmu, maka namamu Aku ganti dengan Nuh.' "


Para sahabat bertanya,

"Kesalahan apakah yang dilakukan Nabi Nuh sehingga menangis berpanjangan?"


Rasulullah (s.a.w) menjawab,

"Penyebabnya ialah dalam suatu perjalanan, Nabi Nuh a.s. melihat seekor anjing, lalu terdetik dalam hatinya 'alangkah buruknya anjing itu' kemudian Allah (s.w.t) memerintahkan baginda supaya menciptakan sesuatu yang lebih baik daripada itu."





Pernah tak kita terlihat sesuatu perkara, atau peristiwa atau benda yang kurang cantik fizikalnya? Ataupun, mungkin jua terdetik di hati kita untuk mengata akan keaiban seseorang?

Sebagai contoh, apabila kita melihat sesorang yang miskin dan berpakaian lusuh, terdetik dalam hati kita "Ish, teruknya orang nie atau Jijiknya.....dll".

Bagaimana manusia nak berbangga dengan diri sendiri sedangkan hukum atau asal usul kejadian manusia hanyalah bermula dari nuftah (air mani) dan akhirnya kita akan menjadi iffah (bangkai atau mayat) ?


Jadi, renungkanlah diri kita......

adakah kita nie layak nak berbangga diri?




p/s : sifat takbur adalah tercela bagi makhluk-Nya

Wednesday, June 11, 2008

AnaLiSA......tanyalah pada DIRI !!!

utk kawan2
Message: mudahan2 menyedarkan kita

Zaman skolah ber 'ana-enti',
Sekarang hilang diterbangkan angin;
'Aku-engkau' jadi pengganti,
"Ana rindulah sama ............ "

Bertudung labuh ayu sentiasa,
Ikhlas atau peraturan semata;
Sekarang ni gaya 'hebat-hebat' belaka,
Entah bila nak 'ayu' semula

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar

Dulu cakap ngan laki jarang sekali
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar ngan buah hati,(especially kt Friendster,myspace,facebook...dll)
"rasa malu tu campak pi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran bagaikan nak gila
Sekarang Quran kumpul habuk jer,
"Alah, aku banyak kerja lain laa..."




pantun nie diperoleh dari seorang teman......

kalau korang semua kaji, banyak perkara tu mungkin pernah kita lihat, rasai atau alami sendiri.
adakah kita nie merupakan salah seorang daripada golongan yang dinyatakan dalam pantun nie?
jawapannya, mungkin iya....atau mungkin jua tidak.....
cuba kita kaji diri kita.....(post-mortem ar ckit)
maka, terpulanglah bagi individu untuk menilainya....
tepuk dada, tanyalah diri!


video


Movie maker nie aku buat mudah-mudahan korang dapat fahami mesej melalui lirik yang ingin disampaikan... movie maker nie aku wat pendek ckit dari lagu asal....
kalau korang nak dengar lagu yang panjang......korang boleh cuba cari....
Lagu nie bertajuk "analisa" kumpulan shoutul-amal.....
walaupun kumpulan nasyid agak kurang terkenal berbanding kumpulan nasyid yang lain tapi lagu-lagu dari kumpulan nie boleh tahan gak....
Harap korang dapat hayati lagu nie....


p/s : antara lagu nasyid yang aku minat

Wednesday, June 4, 2008

KaPeL BaNYaK MaNFaat.....?


>> 1] seronok [DAPAT FITNAH] glemer tau. glemer dgn mende x baik


>> 2] seronok [DAPAT DOSA] bincang masalah masing2 macam orang dah kahwin la pulak.uhuk2!


>> 3] seronok [DAPAT GENG NGAN SYAITAN]


>> 4] dapat meluahkan masalah [ALLAH KAN ADA]..luah jangan x luah


>> 5] banyak habis duit [LEBIH BAIK GUNA UNTUK SEDEKAH] x kurang juga y habiskan duit beli prepaid & bayar bil tepon y melambung2..masuk tenet duk berjam2


>> 6] banyak risau [TAKUT AWEK KITA ORG LAIN KEBAS BERAPA KALI DAH MISS SOLAT PASAL DOK ASYIK BERDATING X PULAK RISAU ..] yups kalau solat pun macam lipas kudung sbb takut awek majuk..ihik3!


>> 7] banyak termenung & senyum sendiri [PASAL INGAT PERISTIWA RIANG NGAN AWEK..KITA SEBAGAI MUSLIM PATUTNYA BANYAK MENGINGATI MATI Y BOLEH DTG BILA2 MASA..] kadang2 muram sebab bergaduh ngan awek..padan muka!!


>> 8] lebih mengutamakan awek daripada org lain [HIDUP DALAM DUNIA SENDIRI, DYA & AWEK DYA..LAIN DAH X KISAH..] sanggup utamakan awek..serius gler bila kita terserempak dya duk dating..kita macam nak telan jer..renggang dgn kawan2 coz kapel..>>


9] menepati masa & janji [TAKUT AWEK MARAH/SAKIT ATI/MAJUK..SOLAT FARDU LEWAT X TAKUT PULAK..] fuuyo0oooo!!>>


10] lain2 lg y memberikan faedah dalam menambah saham DOSA daripada PAHALA.




sumber : friendster group [geng tak nak kapel]

p/s : merupakan salah seorang ahli group tersebut.

Tuesday, June 3, 2008

BaRaNGKaLi

BaYAngkAn....AndA DikRitIK DenGAn hEbAt...
SEdAngKAn AndA dAh Wat sESuatU yg Hebat....
mgkin anda mahu mengalah sedangkan anda ingin melakukan. Bkan menjadi suatu kesalahan utk melakukannya tapi.... aDeR JeR ganguan.

barangkali,
aku perlu berubah
barangkali,
aku perlu bertanya
barangkali,
aku perlu membiarkan
pabila bertiup ke kanan, ke kanan ar aku
pabila bertiup ke kiri, ke kiri ar aku
mengapa ini berlaku
hanya terdapat satu jawapan
iaitu
dunia ini terlaku banyak kebarangkalian
percayalah!!!!
barangkali


p/s : sajak aku nie....

Monday, June 2, 2008

AnTaRa ViDeO YanG DiBuaT

video

semua nie member kelas aku.......


p/s : lagu ipda ar plak

Sunday, June 1, 2008

SeMesTeR BrEaK...?


Salam....

Semester break?

best ker......
tapi apa yang aku dah buat sepanjang semester break nie?

ape-ape pun,
aku takdelah buang masa sangat
ada gak benda yang aku buat.....
kekadang ade gak yang negatifnya...

antaranya:-
  1. mengajar kelas pada waktu malam
  2. buat motivasi kat budak-budak sekolah
  3. buat tayangan multimedia.....(movie maker jer)
  4. jumpa ngan member lama wat gathering
  5. online non-stop
  6. makan, tidur, tv
  7. main game jer....
aku wat movie maker pun tujuan motivasi ngan sajer surprise untuk member aku....
jadi, bagi sesaper nak bagi hadiah hari jadi......
aku cadangkan korang wat tayangan multimedia...
mesti member korang hepi punyer.....
aiseh gune jer ape-ape perisian.....adobe, powerpoint, flash, moviemaker....dll.
korang pun dpt isi masa lapang...
tak gitu?

p/s : tengah cuti sem ker?

SaLaM PeMBuKa BiCaRa


Assalamualaikum w.b.t




p/s : ringkas lagi padat