Wednesday, June 3, 2009

Maksud Allah... Siapa yang tahu?


Salam 'alaik,
Suatu perkongsian yang dapat dijadikan sandaran kepada kita.
Moga-moga kita mengambil iktibar melalui perkongsian ini.

Di suatu zaman, ada seorang raja yang amat zalim. Hampir keseluruhan rakyat pernah merasakan kezalimannya itu. Pada suatu ketika, raja zalim ini tertimpa penyakit yang sangat berat. Maka seluruh tabib yang ada pada kerajaan itu dikumpulkan. Di bawah ancaman pedang, mereka dipaksa untuk menyembuhkan baginda. Namun, tidak ada satu tabib pun yang mampu menyembuhkan baginda.

Hingga akhirnya ada seorang rahib yang mengatakan bahawa penyakit sang raja itu hanya akan dapat disembuhkan dengan memakan sejenis ikan tertentu, yang ketika ini bukanlah musimnya untuk ikan itu muncul ke permukaan. Betapa gembiranya raja mendengar perkhabaran ini. Meskipun raja menyedari bahwa saat itu bukanlah musim ikan itu untuk muncul ke permukaan, namun dititahkan juga seluruh rakyatnya untuk mencari ikan tersebut. Aneh bin ajaib. Walaupun bukan musimnya, temyata ikan itu tersangat mudahlah untuk ditemukan. Maka, sembuhlah raja yang zalim itu daripada penyakitnya.

Di lain waktu dan di lain tempat, terdapatnya seorang raja yang amat terkenal akan kebijaksanaannya. Baginda sangat dikasihi rakyatnya. Pada suatu ketika, raja yang bijaksana tersebut gering. Ternyata kesimpulan para tabib sama, iaitu ubatnya adalah sejenis ikan tertentu yang pada ketika ini sangat mudah didapati di permukaan laut. Lantaran itu, mereka sangat optimis bahawa raja mereka akan segera pulih seperti sediakala.

Namun, ternyata tanggapan mereka meleset. Ikan-ikan yang seharusnya mudah dijumpai di permukaan laut tiada satu pun yang tertangkap. Walaupun pihak kerajaan telah mengirimkan para ahli selamnya, tetap saja ikan itu tidak berhasil ditemukan. Sehingga akhirnya, raja yang bijaksana itu pun mangkat.

Dikisahkan para malaikat pun kebingungan dengan kejadian itu. Akhirnya mereka menghadap Tuhan dan bertanya, "Ya Tuhan kami, apa sebabnya Engkau mengirim ikan-ikan itu ke permukaan sehingga raja yang zalim itu selamat, sementara pada waktu raja yang bijaksana itu sakit, Engkau menyembunyikan ikan-ikan itu ke dasar laut sehingga akhirnya raja yang baik itu meninggal?"

Tuhan pun berfirman, "Wahai para malaikat-Ku, sesungguhnya raja yang zalim itu pernah berbuat suatu kebaikan. Lantaran itu, Aku membalas kebaikannya itu, sehingga pada waktu dia datang menghadap-Ku, tidak ada lagi kebaikan sedikitpun yang dibawanya. Dan Aku akan tempatkan ia pada neraka yang paling bawah!"

"Sementara raja yang baik itu pernah berbuat salah kepada-Ku. Lantaran itu, Aku hukum dia dengan menyembunyikan ikan-ikan itu, sehingga nanti dia akan datang menghadap-Ku dengan seluruh kebaikannya tanpa ada sedikit pun dosa padanya, kerana hukuman atas dosanya telah Kutunaikan seluruhnya di dunia!"


Kita dapat mengambil beberapa pengajaran daripada kisah ini.

Pengajaran pertama:
Ada kesalahan yang hukumannya langsung ditunaikan Allah di dunia
ini juga, sehingga dengan demikian di akhirat nanti dosa itu tidak
diperhitungkan-Nya lagi. Keyakinan hal ini dapat menguatkan iman kita
apabila sedang tertimpa musibah.

Pengajaran kedua:
Apabila kita tidak pernah tertimpa musibah, jangan terleka. Barangkali Allah menghabiskan tabungan kebaikan kita. Keyakinan akan hal ini dapat menjaga kita untuk tidak terbuai dengan lazatnya kenikmatan duniawi sehingga melupakan urusan ukhrowi.

Pengajaran ketiga:
Musibah yang menimpa seseorang belum tentu kerana orang itu telah berbuat sebarang kesalahan begitu juga sebaliknya. Keyakinan ini akan dapat mencegah kita untuk tidak berprasangka buruk menyalahkannya, justeru yang timbul adalah keinginan
untuk membantu meringankan penderitaannya.

Pengajaran keempat:
Siapa yang tahu maksud Allah?

Wallahua'lam...



p/s : sekadar suatu perkongsian

10 comments:

Alone said...

benar.. setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya.

Wallahua'lam =)

naqiubex said...

Cerita yang amat baik..
Teruskan..

neem said...

ni tersebut dalam surah apa ye?

rhapsody LiN said...

hmm..bes gak citer nie
:)

Anonymous said...

Allah ialah ilahi yang maha esa yang wajib disembah

aly dan sepit said...

aku cume nak ckp.
aku link kau
2 je.
he9

Pisey said...

waaah.nice post=)

SyuQ said...

subhanallah... maha suci Allah

iktibar utk diri sy...

Franky said...

cerita yang menarik,thanks ya

DzuLagiL said...

to Alone
sama-sama...

to naqiubex
terima kasih

to neem
maaf ar, pemerolehan daripada seorang teman. Cuma penggunaan bahasa yang lebih dipermudahkan...

to rhapsody LiN
skadar suatu perkongsian

to Fauzan
moga-moga ditetapkan iman...

to indefinite
terima kasih...
akan di"link"kan jua

to . p i s e y .
teima kasih jua...
sekadar suatu perkongsian

to ~~SyuQ Always Smile~~
salam 'alaik,
iktibar juga untuk diri ini dan teman-teman seperjuangan...

to Franky
ur welcome,
sekadar suatu perkongsian...


to all...
salam 'alaik
maaf, lambat m'reply' komen kalian semua. Hargai sgt...
syukran jazilan...!