Tuesday, June 22, 2010

Novel-Novel CInta Islami..?













Salam Mahabbah,
Erm, korang mgkn ada masalah hati ataupun masalah cinta yg x b'kesudahn?
Terutamanya cinta muda-mudi yg belum ada lg sbrg ikatan yg sah...
Apa-apa pun cinta slps alam perkahwinan merupakan cinta yg dituntut...
Entri kali nie, bukanlah nak mempersoalkan perihal cinta sblm ataupun slps kahwin. Sekadar memperkenalkan novel-novel yang boleh dijadikan teladan...
Well, aku ada dpt pndpt daripada beberapa teman serta saudara-saudara yang lain ttg buku-buku nie...
Kat bawah nie, aku listkan beberapa buku yang disarankn oleh mereka serta carian aku sendiri...:-



1. Tautan Hati (Fatimah Syarha)

2. Ayat-Ayat Cinta (Habiburahman el Syirazy)

3. Mujahid Cinta (Irwanto)

4. Pemilik Cintaku Selepas ALLAH & Rasul (Fatimah Syarha)

5. Bercinta Sampai Syurga

6. Ketika Cinta Bertasbih 1 & 2 (Habiburahman el Syirazy)

7. Bidadari Dari Timur (isteri tok guru Nik Aziz)

8. Aku Terima Nikahnya

9. Munajat Cinta (Taufiqurrahman al-Azizy)

10. Tarian Cinta (Sayed Kashua)

11. Tahajjud Cinta (Muhammad el Natsir)

12. Warkah Cinta Berbau Syurga (A. Ubaidillah Alias)

13. Makrifat Cinta (
Taufiqurrahman al-Azizy)

14. Mukjizat Cinta (Muhammad Masykur A.R. Rasyid)

15. Syahadat Cinta (
Taufiqurrahman al-Azizy)

16. Pemilik CIntaku Selepas Allah & Rasul

17. Pudarnya Pesona Cleopatra
(Habiburahman el Syirazy)

18. Di Jalan Dakwah Aku Menikah

19. Cinta Madinah (Abu Hasan Morad)

20. Sesegar Nailofar (Zaid Akhtar)

21. Kala Cinta & Wahyu Bersatu (A. Ubaidillah Alias)
*sambungan novel "Warkah Cinta Berbau Syurga"

22. Cinta Di Rumah (Hassan Al-banna)


p/s : kalau sesape ada lg saranan buku, maklumkanlah kat aku nie...
sekadar suatu perkongsian...

11 comments:

AyanaAsham said...

tp knp semua cover die pic pmpuan nmpak mate je....hehe

DzuLagiL said...

to AyanaAsham..

er,
entah...(no komen)
x kn nk tunjuk hidung plak..
("_")

syazwan safwan said...

Aku penah bace satu novel pendek dari habiburrahman el shirazy..Pudarnya Pesona Cleopatra..mmg best..
nk baca yg panjang2..malas..

shyna said...

plg suka bc Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul..
mmg memberi kesan!

DzuLagiL said...

to syazawan safwan,
thanks ar...
nnt aku masukan list novel tu dlm entri nie...
salam imtihan gak..
exam weh...

to shyna,
thanks atas makluman tu...
list nie akan diupdate dlm masa terdekat...

Khairiah A Rahman said...

Salam..
ana memang meminati novel..
ana sarankan bacalah semua novel ini..
ia bukan hanya berkisar cinta kepada manusia, tetapi yang lebih utamanya adalah cinta kepada Allah SWT. Moga-moga, di bumi Malaysia ini akan lahir penulis-penulis novel hebat seperti ini. Insya Allah.

SyuQ said...

cuba cari n baca cinta madinah karya abu hasan morad dan sesegar nailofar karya zaid akhtar

dua2 penulis ialah penulis tempatan n sesegar nailofar karya yg agak best.

rasa sy, sy juga ada mengutarakan isu novel islami yg sy panggil novel pembangun jiwa dlm blog sy.

DzuLagiL said...

to Khairiah A Rahman
wslm,
terima kasih atas saranan tersebut..

to Syuq
perkongsian yg baik

AdH said...

Cadangan saya :

1-Cinta di Rumah Hassan Al-Banna

2- Di Jalan Dakwah Aku Menikah

2 buah buku ini bukan novel tapi insya Allah memberi motivasi, panduan dan nasihat. Saya ada buat sedikit ulasan di blog saya. Wallahualam.

DzuLagiL said...

to AdH
terima kasih...
akan dikemaskini....

ubaid
salam, novel Warkah Cinta sudah ada sambungan. Iaitu Kala Cinta dan Wahyu Bersatu. Terbit MAC 2010. Cek web PTS.
(http://cairostudent.blogspot.com/)
chatbox....

to ubaid
terima kasih

حسنى جميل said...

saranan saya bacalah 'Sinergi' tulisan Hilal Asyraf dan Denyut Kasih Medik tulisan Dr Farhan