Thursday, January 8, 2009

Hari Asyura......AyuH...!


bubur asyura.....
Dah lama rasanya tak merasa bubur nie.... Tahun nie melepas lagi...


Salam,

Di bulan Muharram, ada satu hari yang istimewa iaitu hari Asyura, hari ke 10. Banyak riwayat yang menyebutkan bahwa pada hari asyura ini terjadi banyak peristiwa penting berkenaan dengan para nabi. Misalnya dikeluarkannya Yunus dari perut ikan, diselamatkannya Ibrahim dari kobaran api. Juga diselamatkannya Musa dari Firaun, hal ini membuat kaum yahudi setelahnya selalu berpuasa pada hari itu.

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas, beliau berkata, Rasullah saw datang di Madinah lalu beliau menemukan orang-orang yahudi sedang berpuasa hari Asyura. Beliau bertanya pada mereka mengenai hal itu. lalu mereka berkata:"Sesungguhnya pada hari ini Allah memenangkan Musa dan Bani Israil atas firaun dan tentaranya. Maka kami berpuasa hari ini untuk mengagungkannya."
Nabi Muhammad salallahu'alaihi wassalam berkata, "Kami adalah orang-orang yang lebih berhak dengan Musa daripada anda". Lalu, baginda memerintahkan untuk berpuasa.

Nabi Muhammad salallahu'alaihi wassalam berkata, "Berpuasalah anda sebelum dan sesudahnya satu hari dan berbezalah anda dengan orang-orang yahudi." iaitu orang2 yahudi hanya berpuasa pada hari ke 10 saja. Maka kita diminta untuk berpuasa pada hari ke 9 dan 10, 10 dan 11 atau 9,10,11.
Puasa tiga hari ini (9,10,11) adalah yang terbaik.

Selain itu, hal yang sangat penting adalah berbuat baik pada hari ke 10 itu.
Imam Baihaqi meriwayatkan dalam syu'abil Iman, "Barangsipa yang membuat kelapangan atas keluarga dan istrinya pada hari asyura, Allah akan melapangkanpadanya dalam sisa waktu setahunnya."
Dalam riwayat At tabrani dikatakan, Nabi Muhammad salallahu'alaihi wassalam bersabda, "Sedekah satu dirham pada hari Asyura sama dengan tujuh ratus ribu dirham."

(sdri embun pagi)

p/s : rebutlah peluang ini....moga2 kita dipermudahkan segala urusan-Nya.

6 comments:

NaJah NaJihaH said...

syukran sgt2 di atas info yg bgune..
jasamu takku lupa~(^_^)

kuizikel said...

adoi.. aku pon lama x rasa bubur asyura ni... kemecer!

DzuLagiL said...

to najah najihah...
sekadar berkongsi...

DzuLagiL said...

to kuizikel...
alamatnyer, tunggu tahun dpn ler...
moga2 ang dpt merasa bubur tu...
amin...

MyzwaR said...

Cantik gambor tu.. hehe :P
Its ok.. amik jer.. :D

NI kawan Kuizikel ker?? huhu

DzuLagiL said...

to MyzwaR

salam,
ish...idok ler...
cuma ari tu ada singgah baca blog beliau...

apa-apa pun thanks..!